گروه محصولات

عنوان مقاله: مدیریت بر دستور كار رشد

گزيده مديريت 41

By Ranjay Gulati

نوشته: رانجای گولاتی

ترجمه: مهندس فضل اله امینی

فعالان دنیای كسب‌وكار در انواع صنایع، رفته‌رفته با این حقیقت بیش‌تر آشنا می‌شوند كه دو چالش بزرگ در مسیر فعالیت آن‌ها در حال ظهور است: بلوغ محصولات و رواج فراورده‌های بی‌نام. عوامل گوناگون از جمله جهانی‌شدن به‌كمال‌رسیدن فناوری‌ها، آسانی تقلید و نسخه‌برداری، كاهش موانع ورود، فاش بودن معیارها و ضوابط در بازارهای فناوری یا فشار مشتریان (كه آن‌ها نیز به‌نوبه خود فشرده و مچاله شده‌اند) باعث شده شمار روزافزونی از شركت‌ها تیزی تیغ رقابت قیمت را بر تن خویش حس كنند و به این نتیجه برسند كه كسب‌وكارشان چیزی از جنس بازار كالاهای بی‌نام شده است. اگر شركتی به لحاظ ساختار بتواند كالای ارزان تولید كند و مزیت قیمت داشته باشد (مثل دل یا وال‌مارت) چه خوب، اما بیش‌تر شركت‌ها از داشتن این مزیت محرومند و خطر بی‌نام شدن برای آن‌ها یك بیماری كشنده است. وقتی قرار باشد برای كسب سود با چنگ‌ودندان تلاش ‌كنیم، اندیشیدن به مقوله رشد بسیار مشكل می‌شود. همه می‌خواهند رشد كنند، اما هنر این است كه رشد همراه با سود باشد و این‌كار مستلزم تلاشی طاقت‌فرسا است.

انصراف از نظر