By Kimbery D.Eisbach
نوشته: كيمبرلي السباخ
ترجمه: دكتر عبدالرضا رضايي نژاد
رسیدن به اندیشه ای خلاق آسان است. دشواری در قبولاندن آن به دیگران جای دارد. کارآفرینان و مدیران فروش، اغلب باید راه درازی رادر نشان دادن سودمندی و عملی بودن اندیشه های تازه ی خود بپیمایند. تصمیم گیرندگان بالای هرم سازمانی، بسیاری از اندیشه ها را بدون درک ارزش آن ها رد می کنند. چرا چنین می شود؟
نویسنده با پژوهش درباره ی تصمیم گیران در هالیوود (کسانی که به ارزیابی و گزینش فیلم نامه های ارزشمند می پردازند) به این نتیجه رسیده که آنان افزون بر چگونگی نوشته ها، خود پیشنهاد دهنده را هم ارزیابی می کنند. مهارت عرضه کننده در تاثیرگذاری بر تصمیم گیرندگان بیش از محتوای موضوع کارساز است. نویسنده به منظور تعمیم مطلب و بررسی احتمال صادق بودن آن در دیگر حوزه ها، در نشست های تصمیم گیری و کسب و کارهای گوناگون همچون طراحی فرآورده ها بازاریابی و سرمایه گذاری و مشارکت حضور یافته و با دست اندرکاران بررسی اندیشه های نو مصاحبه کرده است. او می گوید: "در همه ی موارد، همان حال و هوای هالیوود را حاکم دیدم."
بررسی کنندگان، به صورت ناخودآگاه، عرضه کنندگان پیروزمند اندیشه های نو را به سه گروه دسته بندی می کنند: مجریان برنامه (آرام و حرفه ای)، هنرمندان (دمدمی و صیقل نشده) و تازه کاران (بی تجربه و ساده).
پژوهش همچنین نشان داده که اگر بررسی کنندگان خود را در شکل گیری اندیشه دخیل بیابند، به خوبی همکاری خواهند کرد. الیور استون، کارگردان و تهیه کننده ی برنده ی جایزه ی اسکار، مطلب را چنین بیان می کند: " بررسی کننده به پشتی صندلی تکیه می زند و با خود می اندیشد از داستان شما برای خودش چه می تواند بسازد."
به منظور پیروزی در فروش اندیشه های خود، به شخصیت یکی از سه گونه عرضه کنندگان کارامد درآیید و بررسی کننده را در فرایند خلاقانه ای که در پیش است، مشارکت دهید. اگر فرصت درخشیدن به او بدهید، شما نیز در روند این همکاری به نتیجه دل خواه می رسید.