گروه محصولات

عنوان مقاله: مدیریت برای رشد نجومي

گزيده مديريت 84

By Alexander V..Izosimov

نوشته: الكساندر آيزوسيموف

ترجمه: دكتر مريم شريفيان ثاني

وقتی بازار یا صنعتی وارد دوره رشد موشکی می‌شود (آن بخش شیب‌دار منحنی اس که معمولاً سهم بازار در آن تعیین می‌شود) شرکت‌های جاافتاده ممکن است در شرایط نامناسبی قرار گیرند. آن‌ها اغلب در لوای میراث سازمانی کار می‌کنند که سد راه توانایی‌شان در پاسخگویی به فرصت‌های طلایی و زودگذر برای افزایش سهم خود در بازار است. آیزوسیموف، مدیرعامل ویمپل‌کام، بر موج رشد موشکی بازار تلفن‌همراه روسیه سوار شد و از دیگران سبقت گرفت. او پنج قاعده برای کمک به سایر شرکت‌ها پیشنهاد می‌کند تا از عهده سواری مشابهی برآیند و بقا یابند.

 اول بفروشید بعد به طرح پرسش‌ها بپردازید. این زمانی است که باید تا می‌توانید به جلب مشتریان جدید بیش‌تری بپردازید. در عین حال که اطمینان می‌یابید می‌توانید محصولات و خدمات وعده‌داده‌شده را ارائه کنید. نیازی نیست مدل کسب‌وکار شما از همان ابتدا کامل باشد، هرچند می‌توانید همین طور که پیش می‌روید آن را بهبود بخشید.
 خیلی دنبال نوآوری نباشید. البته باید از روندهای فناورانه کسب‌وکار خود مطلع باشید، اما تمرکز باید بر سیستم‌ها و راه‌حل‌هایی باشد که برای بانک رو به رشد مشتریانتان از اهمیت اساسی برخوردار است، نه روی اثرات راهبردی فناوری‌های برتر آینده.
 مثل مک‌دونالد سازماندهی کنید. ساختارهای سازمانی، فناوری‌ها و فرایندهای کسب‌وکاری استاندارد به کارکنان امکان می‌دهند به‌سرعت و به‌طور موفقیت‌آمیز در بازارهای جدید فعالیت کنند. در مورد ویمپل‌کام، شروع کار با انداختن بار بر شانه سیستم‌های محلی ارزان‌تر بوده، اما موجب خدشه‌دارشدن رضایت مشتری می‌شد.
 تصمیمات را به سمت خط مقدم سوق دهید. نمی‌توانید در طول دوره رشد موشکی زمین‌گیرشدن تصمیمات را تاب آورید. با تفویض تصمیمات عملیاتی به کسانی که مسئول عملکرد هستند، در وقت صرفه‌جویی می‌شود، مشوق رفتارهای کارآفرینانه است و حتی ممکن است کیفیت داوطلبان اشتغال در شرکت را افزایش دهد.
 فرهنگ «می‌توانم» را تقویت کنید. شرکت‌های عمل‌گرا (که در آن‌ها افراد راه‌حل‌هایی را که جواب نمی‌دهند به‌سرعت کنار می‌گذارند، آزادانه اطلاع‌رسانی می‌کنند و از شکست نمی‌هراسند) در دوران رشد موشکی بهترین عملکرد را دارند. برای پرورش چنین فرهنگی، موفقیت‌های افراد و اجرای ایده‌های نوین را پاداش دهید.
انصراف از نظر