گروه محصولات

عنوان مقاله: مدیریت در گذر تاریخ: مدیریت ایران زمین در گذر زمان

گزيده مديريت 122
نوشته: دكتر محمدابراهيم محجوب
 
روزگار خواجه رشیدالدین فضل‎اله همدانی
چنانکه پیش از این در همین صفحات گفتهایم، مدیریت ایرانی در مقیاس کلان را باید بیشتر در شکل سیاسی و دولتی آن جستوجو کرد، چه، سازمانهای تولیدی و صنعتی بزرگ سرزمین ما که نیاز به سازماندهی و مدیریت امروزی دارند بیشتر در سده گذشته شکل گرفتهاند و کم‏وبیش میتوان گفت به همان نسبتی که ساختار و فرایندهای آن سازمانهایمان را از دیگران به وام گرفتهایم، شیوه اداره کردن آن‏ها را نیز از صاحبان و متولیان آن‏ها آموختهایم. از این رو اگر بخواهیم با درونمایه مدیریت ایرانی آشنا شویم چارهای نداریم جز اینکه آن را در حوزه سیاست و دولت بررسی کنیم. در غرب نیز تا پیش از انقلاب صنعتی، اندیشه مدیریت بیشتر در ارتش و سازمانهای دولتی بازتاب مییافت. در آن زمان، در سازمانهای مهمی چون کمپانی هند شرقی انگلیس یا هلند یا فرانسه و دانمارک نیز وجه سیاسی بر وجه بازرگانی میچربید.
 از سوی دیگر بنا به قول دکتر پیتر کوزلوفسکی استاد فلسفه دانشگاه آمستردام هلند، تنها تفاوت مدیریت و حکومت در مشروعیت آن است. وی در كنگره جهاني انجمن بين‏المللي اقتصاد و اخلاق كسب‏وكار كه ژوییه 2007 در كيپ‏تاون آفريقاي جنوبي برگزار شد گفت: «هدف اصلي مديريت، مديريت بر خويش و مديريت بر ديگران است و اين موضوعي است كه در كانون اخلاق فلسفي و فلسفه سياسي قرار دارد. مديريت همان حكومت است، بدون قدرت سياسي؛ فرمان‏روايي است بدون آویختن به قدرت سياسي يا ديني. مشروعيت مديريت از عملكرد آن است. مديريت مشروعيت دارد، چون كارايي را افزايش مي‏دهد نه اين‏كه چون از نظر سياسي پسنديده است يا ‏كه مديريت‏شوندگان به آن رضايت داده‏اند. وجاهت مديريت، نه سنتي است نه رضايتي، بلكه عملكردي است. عملكرد مديريت نشان خواهد داد كه براي مديريت‏شوندگان سود داشته است يا زيان.»
 
 

 
 

[1]-محمد ابراهيم محجوب، داراي دكتراي ديناميك سيستم از دانشگاه اتوا كانادا است. ايشان مشاور عالي مديريت هستند.

انصراف از نظر