گروه محصولات

عنوان مقاله: مدیریت اقتصادِ «محور»

گزيده مديريت 199

By Marco Iansiti/ Karim Lakhani

نوشته: مارکو اینسیتی و کریم لاکانی

ترجمه: حامد محمدی شهرودی

تعداد کمی ‌از ابرقدرت‌های دیجیتال (علی‌بابا، آمازون، مایکروسافت‏ و...) به «شرکت‌های محور» تبدیل شده‌اند، زیرا دسترسی به میلیاردها مشتری همراه که آرزوی ارائه‌دهندگان همه انواع محصولات و خدمات است را کنترل می‌کنند. این محورها، بازده‌های مقیاس افزایشی را تحریک می‌کنند و مدعی سهمی نامتناسب از ارزش ایجادی در اقتصاد جهانی هستند. نویسندگان مقاله استدلال می‌کنند که گسترش اقتصاد محور در صنایعِ بیش‌تری ادامه خواهد یافت که موجب تمرکز بیش‌تر قدرت در دستان تعداد اندکی ‌از شرکت‌ها خواهد شد. به‌عنوان مثال، آن‌ها نگاه عمیقی به صنعت خودروسازی می‌اندازند و هم‌چنین چگونگی آمادگی اپل و گوگل/آلفابت برای تبدیل شدن به بهره‌برداران اصلی روی آوردنِ خودروها به فضاهای با اتصال دیجیتال برای کار، سرگرمی‏ و خرید را بررسی می‌کنند. هم‌چنان که محورها قلمروی خود را گسترش می‌دهند، این خطر وجود دارد که نابرابری اقتصادی را تشدید و پایداری اجتماعی را تهدید کنند. بنابراین، بر همه ذینفعان (شرکت‌های سنتی، شرکت‌های نوپا، نهادها‏ و جوامع) لازم است تغییرات خاصی را در نحوه انجام کسب‌وکار ایجاد کنند. علاوه بر این، خودِ شرکت‌های محور هم باید مسئولیت نفع‌رسانی به همه را به‌عهده بگیرند: نه فقط خلق و جذب ارزش، بلکه انجام کارهای بیش‌تر برای حفظ سایر بازیگران در اکوسیستم

انصراف از نظر