گروه محصولات

عنوان مقاله: مدیرمسئول استراتژی

گزيده مديريت 77

By R. Timothy Breene/ Paul F. Nunes/ Walter E. Shill

نوشته: تيموتی برين، پل نونس و والترشيل

ترجمه: پرستو معين الدينی

در نهایت این مدیران‌عامل شركت‌ها هستند كه مسئولیت استراتژی را به‌دوش می‌كشند. اما امروزه كم‌تر مدیرعاملی وقت لازم برای اختصاص به استراتژی در اختیار دارد. نتیجه آن‌كه مدیران‌عامل به استخدام مدیرمسئول‌های استراتژی (سی.اس.او) رو آورده‌اند. این افراد به‌طور مشخص وظیفه خلق، تبیین، اجرا و نگه‌داری ابتكارات استراتژیك شركت را بر عهده دارند. در این مقاله، سه پژوهشگر از شركت مشاوره اكسنچر نتایج پژوهش خود درباره این نقش در حال تكوین سازمانی را ارائه می‌كنند.

 مدیرمسئول استراتژی یا سی.اس.او را نمی‌توان فقط یك استراتژیست دانست كه در انزوای نسبی و جدای از دیگران به كار برنامه‌ریزی درازمدت اشتغال دارد. اغلب مدیرمسئول‌های استراتژی در درجه اول خود را افراد اهل عملی می‌دانند كه امتیاز، اعتبار و علاقه توام به اقدام ومشورت‌دهی دارند. این افراد مدیران مجرب و كارآزموده با جهت‌گیری قوی استراتژی هستند كه معمولاً پیش از آن‌كه به كسوت مدیرمسئول استراتژی درآیند بارها مشاغل عملیاتی را تجربه كرده‌اند.
مدیران استراتژی مسئول انجام سه وظیفه كلیدی هستند كه روی هم همان تعریف پیاده‌سازی استراتژی را دربر دارد. نخست، باید استراتژی شركت را برای خود و برای هر واحد كسب‌وكاری و حوزه وظیفه‌ای در شركت روشن ساخته، مطمئن شوند تمام ‌كاركنان جزئیات برنامه استراتژیك و چگونگی ارتباط كار خود با اهداف شركت را درك كرده‌اند. سپس، مدیرمسئول‌های استراتژی باید پیش‌برنده تغییرات سریع باشند. تمركز این شغل تقریباً همیشه به‌سرعت از ایجاد هماهنگی حول محور چشم‌انداز به متحدكردن افراد برای ایجاد تغییر تكامل می‌یابد. در نهایت، یك مدیرمسئول استراتژی باید تصمیم‌گیری‌هایی را محقق سازد كه تغییرسازمانی را پایدار می‌سازند. وی باید كسی باشد كه به جای مدیرعامل می‌تواند به دفتر كار هر كسی سرك كشیده و بررسی كند آیا تصمیمات اتخاذشده با استراتژی شركت هم‌خوانی دارند و نتایج مطلوب و مورد انتظار را به‌بار می‌آورند یا خیر. هنگامی ‌كه تصمیمات سطوح پایین‌تر از مدیریت ارشد در سازگاری با استراتژی شركت نیستند، بخش عمده وظیفه مدیرمسئول استراتژی شناسایی چرایی این ناسازگاری و مشخص‌كردن سریع آن است كه آیا باید تغییری در مسیر حركت ایجاد كرده یا به راه در پیش ادامه داد.
انصراف از نظر