گروه محصولات

عنوان مقاله: پژوهش: مدیران عاملی که فرزند دختر دارندْ شرکت‌های مسئولیت‌پذیرتری را اداره می‌کنند

گزيده مديريت 174

ترجمه: دکتر احمد عیسی‌ خانی

مطالعه: هنریک کرونکویست از دانشگاه میامی و فرانک یو از دانشکده بینالمللی کسب‌وکار اروپا-چینْ رتبه مسئولیت اجتماعی شرکت‌های فهرست اس.اند.پی‌پانصد را با اطلاعاتی درباره تعداد فرزندان مدیران‌عامل آن‌ها مقایسه کردند. پژوهشگران دریافتند وقتي شرکتی توسط مدیرعاملی دارای فرزند دختر اداره می‌شود، در شاخص‌های مسئولیت اجتماعی به‌طور متوسط 9/11 درصد بالاتر است و نسبت به میانگین، 4/13 درصد بیش‌تر درآمد خالص خود را صرف مسئولیت اجتماعی می‌کند. چالش: آیا دختران باعث می‌شوند ما شهروندان شرکتی بهتری باشیم؟ آیا جنسیت فرزند به‌راستی بر شیوه اداره کسب‌وکار تاثیرگذار است؟ پروفسور کرونک‌ویست از پژوهش خود دفاع کنید. کرونک ویست: بی‌تردید رابطه وجود دارد. با کنترل سایر عوامل، شرکت‌هایی که توسط مدیران‌عامل دارای فرزند دختر اداره می‌شدند در معیارهای تنوع، روابط کار و خادمیت زیست‌محیطی که توسط گروه تحقیق و تحلیل مسئولیت اجتماعی کی.ال.دی از سال 1992 تا 2012 پیگیری می‌شدند، رتبه بالاتري داشتند. هم‌چنین رابطه ضعیف‌تر، ولی معناداری با ارائه محصولات و خدماتی که از نظر اجتماعی مسئول‌تر بودند را شاهد بودیم. داشتن دختر مقارن با صرف مقدار قابل‌توجهی از سود برای مسئولیت اجتماعی بود. به‌نظر می‌رسد اثر زنانگی بر تصمیم‌های این مدیران تاثیرگذار است و به تغییر اولویت‌هاي سازمان منجر می‌شود.

انصراف از نظر