نوشته: مجيد مشهودی
اينكه افرادي مناسب و شايسته عهدهدار مسئوليتهاي سازمان باشند، آرزو و البته تلاش هر مديري است. اين مقاله به شما ابزاري معرفي ميكند تا با بهكارگيري آن، اشتباه در استخدام را بهحداقل برسانيد.
مصاحبه بهعنوان اصليترين ركن استخدام، هيچگاه فرايندي ساده به حساب نيامده است. بسياري از متقاضيان استخدام يا ارزيابيشوندگاني كه در خلال مصاحبه همانند يك فوقستاره يا قهرمان ظاهر شدهاند، در واقعيت، عملكرد قابلقبولي از خود به نمايش نگذاشتهاند. چه بسا گزينشي اشتباه بر همدلي تيم، خروجي كار گروه و جو كاري، اثري نامطلوب بگذارد. كم نيستند مديراني كه پستهاي شغلي واحد خود را تا پيدانشدن فردي مناسب خالي نگه ميدارند. بيترديد، ما نميتوانيم كسبوكار خود را بهدليل ترس از اشتباه در اتخاذ يك تصميم، دچار اختلال كنيم. اگر بپذيريم، بهرهوري نيروي انساني اصليترين سرمايه اقتصاد مبتني بر دانش در جهان امروز است؛ بنابراين بايد بپذيريم، وظيفه ما انتخاب مناسبترين و تيزهوشترين افراد و توسعه آنهاست.
بهخاطر داشته باشيد پيشبيني رفتار افراد چندان قابل اعتماد نیست و هيچكس نميتواند ادعا كند، ميتواند بهطور كامل عملكرد افراد را پيشبيني كند. زيرا انسان داراي چنان پيچيدگيهايي است كه نبايد انتظار داشت كه با انجام يك مصاحبه يك ساعته يا حتا طولانيتر ميتوان به تمام شايستگيها و قابليتهاي او پي برد.
فرايند استخدام يكي از مهمترين، اساسيترين و پرچالشترين وظايف مدير است. متاسفانه كمتر مديري را مييابيم كه براي انجام اين مهم ـ استخدام افراد زيرمجموعهاش ـ آموزش ديده باشد. بههمين خاطر است كه اغلب مديران از انجام اين كار طفره ميروند.