پنجاه درصد ائتلافهای شرکتی سرانجامي جز شکست و ناکامي ندارند. اما شما ميتوانید با بهکارگیری برخی فنون، احتمال کامیابی شراکتها را بالا ببرید.
نوشته: رابرت کاپلان، دیوید نورتن و بیورن راگلسیون
ترجمه: دكتر پرستو معينالديني
ائتلاف شرکتی، حداقل به ادعای مطالعه جديد مکنزی و شرکا، قماري پنجاهپنجاه است. مطالعه مذكور نشان ميدهد تنها نیمي از تمام سرمایهگذاریهای مشترک برای هر یک از طرفین عایداتی بیش از هزینههای سرمایهگذاریشان داشته است. چنین وضعیتی نگرانکننده است، بهویژه با در نظر داشتن آنکه مشارکت و برقراري ائتلاف ميان شرکتها، امروزه محور و اساس مدل کسبوکار بسیاری از آنهاست. هرچند ائتلاف میان شرکتها در اصل برای برونسپاری بخشهای غیرمحوری زنجیرههای تامین انجام ميگرفت، اما امروزه از این ائتلافها انتظار ميرود مزیت رقابتی ایجاد کنند. بنابراین، افزايش جدي احتمال موفقیت آنها ضروری است.