Atalay Atasu/ Céline Dumas/ Luk N. Van Wassenhove
آتالای آتاسو، سلین دوماس و لوک ونواسنهوف
دکتر محمدامین زهری
تولیدکنندگان بهطور روزافزون در خصوص آنچه اغلب اقتصاد حلقوی نامیده میشود سخن میگویند. در این اقتصاد، کسبوکارها میتوانند زنجیرههای تامینی را از طریق بازیابی یا بازیافت منابع مصروفه در محصولات خود خلق کنند. کاهش ردپای اثرات زیستمحیطی، کاستن از ضایعات عملیاتی و بهرهگیری کارامدتر از منابع گرانبها دلایل اصلی جذابیت این رویکرد برای مدیرانعامل است. اما ایجاد یک مدل کسبوکار حلقوی چالشبرانگیز است و اتخاذ رویکرد غلط پرهزینه خواهد بود
نگارندگان میگویند موفقیت بستگی به عوامل گوناگونی دارد که شاید مهمترین آنها، انتخاب استراتژی متناسب با ظرفیتهای سازمان و منابع آن است که موانع عملیاتی آن را برطرف میسازند. در این مقاله، سه استراتژی بنیادی برای دستیابی به مدل حلقوی و ابزاری معرفی برای کمک به تولیدکنندگان در تعیین مناسبترین استراتژی از لحاظ اقتصاد پایداری معرفی میشوند. توصیههای آنها مبتنی بر دههها تحقیق و مشاوره برای دهها تولیدکننده در سراسر جهان است