BY Stelios Kavadias/ Kostas Ladas/ Christoph Loch
نوشته: استولیس کاوادیاس و کوتاس لاداس و کریستوف لاخ
ترجمه: کمیل رودی
کسبوکاری که بتواند فناوریهای نوین را با بازارهای نو پدید پیوند دهد، کلید اصلی تحول صنعت است. وقتی اپل آی.پد را با آی.توینز همراه کرد، بازار ابزارهای شنیداری را دگرگون ساخت. اما بیشتر تلاشها برای معرفی مدلهای نوین شکست خوردهاند. نویسندگان، تحلیل عمیقی از چهل شرکتی انجام دادهاند که مدلهای کسبوکاری جدیدی را در صنایع گوناگون بهکار گرفتهاند و در اینجا نتایج اساسی این پژوهش را ارائه میکنند. آنها در جستوجوی ویژگیهای تکراری در این مدلها برآمده و شش ویژگی را دریافتند: شخصیسازی، فرایند حلقوی بسته، اشتراک دارایی، قیمتگذاری مبتنی بر کاربرد، اکوسیستم همکاری و سازمانی منعطف و چابک. همه مدلها این شش ویژگی را در خود بهنمایش نگذاشت، اما داشتن ویژگیهای بیشتر معمولا با احتمال موفقیت در دگرگونی همبستگی دارد. (تاکسی سرویس اوبر میتواند مدعی پنج ویژگی باشد.) شرکتهایی که به فکر تغییر مدل کسبوکار خود یا ورود به صنعتی با مدل کسبوکار جدیدی هستند، میتوانند خود را بر اساس این شش ویژگی بسنجند و احتمال دگرگونسازی خود را ارزیابی کنند.