گروه محصولات

عنوان مقاله: محدودیت مقیاس

گزيده مديريت 155
By Hanna Halaburda/ Felix Oberholzer-Gee
نوشته‌: هانا ‌هالابوردا و فلیکس اُبرهالِزر-گی

ترجمه: دکتر عبدالرضا رضایی نژاد

ارزش بسیاری از فراورده‌ها (چه کالا و چه خدمات) با تغییر شمار مشتریان و مصرف‌کنندگان، بالا یا پایین ‌می‌رود. ‌می‌بینیم که با کاهش شمار کاربران دورنگار (فَکس)، از اهمیت داشتن این ابزار هم کاسته ‌می‌شود. این‌گونه اثرگذاری شبکه‌ای، بر روند تصمیم‌گیری مشتریان و نیز توان رقابتی شرکت‌ها تاثیر گسترده دارد.

راهبردگزینان (استراتژیست‌ها) برای رویارویی با پیامد عامل «اثرگذاری شبکه‌ای» بر محیط کسب‌وکار، راهکارهای کارامد و شناخته‌شده‌ای تدوین کرده‌اند. یکی از این‌ها «پیشگامی» و دیگری «گسترش شتابان» است. نویسندگان مقاله با پژوهش در وضعیت ده‌ها شرکت، دریافته‌اند که راهکارها و روش‌های سنتی در این زمینه، اغلب نادرست و ناکارامد هستند. هنگا‌می ‌که قواعدناکارامد شوند، دلیل همواره یکسان است: شرکت‌ها در جلب گروه بزرگی از مشتریان بدون شناخت از 1) قدرت جذابیت مشترک مشتریان گوناگون و 2) میزان جذابیت ناهمگن میان آن‌ها دچار اشتباه ‌می‌شوند.

با بررسی نمونه‌هایی مانند شرکت‌های تریپ‌اَدوایزر، ویکیپدیا و نیویورک تایمز، نویسندگان مقاله به تدوین و پیشنهاد راهبردهایی موفق شده‌اند که به منظور رقابت در بازارهای برخوردار از اثرگذاری شبکه‌ای، کارایی دارند. تازه‌واردان به بازار باید بر آن دسته از مشتریان تمرکز کنند که خوب شناخته شده و مورد توجه همگانی هستند. روند رشد خریدهای جاری در بازارهای همجوار یا مناطق جغرافیایی نو، نشان خواهد داد که نیاز مشتریان تازه تا چه میزان شبیه نیاز مشتریان موجود است. ارائه خدمات مکمل هم به شرکت‌ها کمک ‌می‌کند در جلب گروه‌های تازه‌ای از مشتریان موفق شوند.

انصراف از نظر