By Chris Addy/ Maya Chorengel/ Mariah Collins/ Michael Etzel
نوشته: کریس آدی و مایا چورنگل و ماریاه کالینز و مایکل اتزل
ترجمه: دکتر علیرضا زارعی سودانی
سرمایه گذاری اثرمحور (هدایت سرمایه به سمت سرمایه گذاری هایی که انتظار میرود منافع اجتماعی و زیست محیطی و همچنین سود دربر داشته باشند) راهی را پیشروی سرمایه گذاران می گذارد تا «موفقیت را با کار خیر بهدست آورند.» اما در حالی که دنیای کسب وکار ابزاری را برای برآورد عایدی مالی یک سرمایه گذاری بالقوه در اختیار دارد، فاقد چنین ابزاری برای برآورد منافع اجتماعی به زبان پول است. اکنون رایزفاند و بریجسپن گروپ چیزی موسوم به «ضریب تاثیر پول یا آی.ام.ام» را توسعه داده اند تا ارزش اتخاذ تصمیمهای اثر اجتماعی را با مبانی مشابه تصمیمهای مالی نشان دهد. آنها در این مقاله فرایند ششمرحلهای خود را برای محاسبه این سنجه توضیح می دهند: 1) ارزیابی فایدهمندی و مقیاس محصول، خدمت یا پروژه بالقوه. 2) شناسایی نتایج اجتماعی یا زیست محیطی موردنظر. 3) برآورد ارزش اجتماعی این نتایج برای جامعه. 4) تعدیل بابت ریسک ها. 5) برآورد ارزش انتهایی. 6) محاسبه بازده اجتماعی هر دلار خرجشده. آنها می نویسند آی.ام.ام «یک روش شناسی دقیق برای پیشرفت هنر تخصیص سرمایه و دستیابی به منفعت اجتماعی پیشنهاد می دهد.»