گروه محصولات

عنوان مقاله: محاسبه ارزش سرمایه‏‌گذاری اثرمحور

گزيده مديريت 209

By Chris Addy/ Maya Chorengel/ Mariah Collins/ Michael Etzel
نوشته: کریس آدی و مایا چورنگل و ماریاه کالینز و مایکل اتزل
ترجمه: دکتر علیرضا زارعی‌ سودانی
سرمایه‏ گذاری اثرمحور (هدایت سرمایه به‏ سمت سرمایه‏ گذاری‏ هایی که انتظار می‏رود منافع اجتماعی و زیست‏ محیطی و همچنین سود دربر داشته ‏باشند) راهی را پیش‏روی سرمایه‏ گذاران می‏ گذارد تا «موفقیت را با کار خیر به‌دست آورند.» اما در حالی ‏که دنیای کسب‏ و‏کار ابزاری را برای برآورد عایدی مالی یک سرمایه‏ گذاری بالقوه در اختیار دارد، فاقد چنین ابزاری برای برآورد منافع اجتماعی به‏ زبان پول است. اکنون رایزفاند و بریجسپن‏ گروپ چیزی موسوم به «ضریب تاثیر پول یا آی.‏ام.‏ام» را توسعه داده ‏اند تا ارزش اتخاذ تصمیم‌های اثر اجتماعی را با مبانی مشابه تصمیم‌های مالی نشان دهد. آن‌ها در این مقاله فرایند شش‏مرحله‏ای‏ خود را برای محاسبه این سنجه توضیح می‏ دهند: 1) ارزیابی فایده‌مندی و مقیاس محصول، خدمت یا پروژه بالقوه. 2) شناسایی نتایج اجتماعی یا زیست‏ محیطی مورد‏نظر. 3) برآورد ارزش ‏اجتماعی این نتایج برای جامعه. 4) تعدیل بابت ریسک ‏ها. 5) برآورد ارزش انتهایی. 6) محاسبه بازده اجتماعی هر دلار خرج‌شده. آن‌ها می‏ نویسند آی.‏ام.‏ام «یک روش‏ شناسی دقیق برای پیشرفت هنر تخصیص ‏سرمایه‏ و دستیابی به منفعت اجتماعی پیشنهاد می‏ دهد.»

انصراف از نظر