By John Kastenholz
نوشته: جان كاستنهولز
ترجمه: عطيه بطحايي و علي رئوفي
شرکتها تمایل دارند اثربخشی تمام ایدههای تبلیغاتی را بالاتر از سطح میانگین بدانند. اما بر اساس بررسیهای ما در یونیلیوِر (غول صنعت مواد مصرفی) منحنی نرمال میگوید تنها سی درصد تبلیغات تلویزیونی این شرکت در رتبه عالی قرار میگیرند. چهل درصد از این تبلیغات هم در سطح معمولی قرار میگیرند. منطقی است كسی علاقه نداشته باشد چنین تبلیغات عادی را روی آنتن بفرستد.
در یونیلیوِر، اثربخشی تبلیغات تلویزیونی از اهمیت بالایی برخوردار است. سال گذشته، 3/3 میلیون دلار برای تبلیغ محصولات مختلف خود در سطح جهان هزینه كردیم. ما هر ساله و به كمك آژانسهای تبلیغاتی تعداد زیادی آگهی سیثانیهای برای بازار آمریکا تولید میكنیم كه هزینه هر یك بدون درنظرگرفتن هزینه پخش تلویزیونی حدود چهارصدهزار دلار است. بسیاری از آگهیها شكست کامل نبودند، اما در تحقیقات كمّی، مصرفكنندگان امتیاز بسیار پایینی به آنها دادند. این بدان معنا بود كه نباید سرنوشت محصولات خود را به آنها گره بزنیم. اما ما از یك شیوه تشخیصی برای تبدیل این آگهیهای دورریختنی به آگهیهای برتر یافتیم