نوشته: دکتر محمد ابراهیم محجوب
اقتصاد مبتنی بر دادوستد محصولات فرهنگی شامل گردشگری، صنایع دستی، صنایع مستظرفه، آثار هنری، کتاب و نشریات، پویانمایی، آثار نمایشی، موسیقی، بازیهای رایانهای، طراحی نقش و رنگ در فرش و پوشاک و پرده، و مانند اینها، امروزه یکی از ارکان مهم توسعه پایدار به شمار میآید. دلیل این امر آن است که صنایع فرهنگی در قیاس با دیگر صنایع، هماهنگی بیشتری با اهداف مربوط به حفاظت از محیط زیست و توسعه اجتماعی ملتها دارند. اهمیت این امر بهحدی است که مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2010 بهطور رسمی بر آن تاکید کرد.
دراین نوشتار، منظور از صنایع فرهنگی صنایعی هستند که جلوه خلاقیت و زیبایی شناختی در آنها بارز است و عموما گویای هویت فردی و ملی مردم ایران و نمود اجتماعی ایشان بوده و در عمده موارد با حظ هنری و حس سرگرمی همراه هستند. از اين رو ضمن تبيين ويژگيهاي بازار صنايع فرهنگي به فرصتها و چالشهاي فراروي توسعه اين بازار پرداخته و سپس با مراجعه به سوابق تاريخي، جايگاه كشورمان در گذشته اين بازار بررسي شده و رهنمودهايي براي بهره جويي بهتر از اين فرصت توسعه اي بزرگ ارائه ميشود.