گروه محصولات

عنوان مقاله: داستان موفقيت: كشتن فراورده‌اي 244‌ساله

گزيده مديريت 142
By Jorge Cauz
نوشته: خورخه کاز
ترجمه: دکتر عبدالرضا رضایی‌ نژاد

در بهار سال 2012، رهبر سازمان دانشنامه بریتانیکا اعلام داشت که تصميم به تعطیل انتشار چاپی این مجموعه اسطوره‌ای از کتاب‌های مرجعرا دارد. این خبر برای برخی افراد بسیار تکان دهنده بود. آن‌ها گمان می‌کردند که اين دانشنامه پیر زیر فشار اینترنت، به‌ویژه با پیدایش ویکیپدیا، کمر خم کرده است. شاهکار دیرینه دانشنامه بریتانیکا میدان را خالی می‌کرد. ولی چیزی که بر اغلب علاقه‌مندان آشکار نبود، بازده اندک و يك درصدی این بخش از فعالیت‌ها، در کل فروش سازمان بود. اما نویسندگان دانشنامه از این بابت چندان نگرانی نداشتند.

روند فروش معروف خانه‌به‌خانه دانشنامه، در سال 1990 به بالاترین میزان و رقم يكصدهزار مجموعه رسید، ولی به‌زودی رو به کاهش نهاد. با پیدایش توانمندی استفاده از لوح های فشرده در رایانه ها و کاهش شکیبایی خانواده‌ها در مراجعه به منابع چاپی، در سال 1996 که رهبري تازه به دانشنامه پیوست، فروش به سه‌هزار مجموعه رسیده بود.

این‌گونه بود که مسئولان دانشنامه در سایه رواج لوح‌های فشرده، گسترش اینترنت و دستیابی سازمان به یک کسب‌وکار تازه در حوزه آموزش، به‌هوش آمده و اقدامات تازه را سامان دادند. تاثیر پیدایش و گسترش ویکیپدیا به هیچ رو منفی نبود و عزم رهبری دانشنامه را در دست زدن به تحول و رو آوردن به مشارکت در آموزش‌های دوره دوازده‌ساله ابتدایی و دبیرستان، جزم‌تر کرد. اینک اين سازمان فرایند بررسی مطالب و ویراستاری خود را به جای نیاز به ماهژ ها وقت، به بيست دقیقه رسانده است. به‌عقیده نویسنده مقاله، کسب‌وکار سازمان دانشنامه بریتانیکا در همه زمینه‌ها (درآمد، سود، شمار کارکنان و محتوای فراورده‌ها) رو به رشد گذارده است.

انصراف از نظر