گروه محصولات

عنوان مقاله: كار سخت رهبری نرمش پذير

گزيده مديريت 16

By William Peace

نوشته: ویلیام پیس

ترجمه: محمدرضا صالح پور

ویلیام پیس در این مقاله منتشره در سال 1991 می‌گوید، مدیریت نرم به معنای مدیریت ضعیف نیست، بلكه معنای آن صداقت، سعه‌صدر و حساس بودن است. به علاوه، دست زدن به انتخاب‌های سخت و پیگیری مسئولانه نیز جزیی از معنای آن است. مدیریت نرم یعنی پذیرش عواقب ناخوشایند تصمیم‌های دشوار و فرصت دادن به زیردستان ناراضی تا عقده دل خود را به هزینه شما خالی كنند.

 در اوایل دهه 1980، هنگامی كه ویلیام پیس مجبور شد در شركت وستینگهاوس و در بخش سوختهای مصنوعی شركت مزبور 15 كارمند را از كار بیكار كند، اصرار داشت كه خود به‌شخصه با آنها دیدار كرده و دلایل این تعدیل نیروی كار را برای آنها توضیح دهد و فرصتی برای آنها فراهم سازد تا اعتراض‌ها، انتقادها و خشم خود را بیرون بریزند. وی با این كار به كارمندان باقیمانده نیز بار دیگر اطمینان داد كه بخش سوختهای مصنوعی بلافاصله تعطیل نخواهد شد. این اقدام او تحمل ضربة عاطفی بیكار شدن از كار را چنان برای كاركنان بیكار شده آسان ساخت كه وقتی بخش مزبور دوباره فرصت یافت برخی از آنها را مجدداً استخدام كند، تمامی آنها (حتی آنهایی كه شغل‌های دیگری یافته بودند) به كار بازگشتند.
 پیس در این اقدام خویش بر اساس الگوی رفتار مدیر كل یكی دیگر از بخش‌های شركت وستینگهاوس عمل ‌كرد كه با مشكلات مربوط به روابط مدیریت با نیروی كار دست به گریبان بود. سالها پیش، مدیر مزبور برای گروهی از كارگران خشمگین یك رشته سخنرانی ترتیب داده بود تا مشكلات شركت را برای آنها توضیح دهد. اما آنها در برابر توضیحات صبورانه و پیگیر او با ناباوری، تمسخر و توهین و ناسزا واكنش نشان دادند. با این همه، نتیجه آن دیدارها اعتماد بیشتر كاركنان به مدیركل یاد شده، بهبود چشمگیر در روابط نیروی كار و مدیریت و افزایش بهره‌وری و سوددهی بود.
 در هر دو مورد،‌ حساسیت آگاهانه و آمادگی برای تحمل پی‌آمدهای دردناك موضع ناخوشایند برای افراد، فواید غیرمنتظره‌ای به همراه داشت. مدیریت نرم كاری نیست كه كه از مدیران كم‌دل‌وجرات ساخته باشد، اما از آنجا كه سبب می‌شود مدیران رفتار و روشی انسانیتر در پیش گیرند، می‌تواند به اعتبار و موثر بودن بیشتر آنها یاری رساند.
انصراف از نظر