By Walter Kuemmerle
نوشته: والتر كيومرل
ترجمه: دكتر محمود احمد پور
تا همین چند سال پیش، كارآفرینشدن خیلی آسان بود. داشتن یك ایده (هر ایدهای) اندكی تجربه و سرمایه برای سرمایهگذاری مخاطرهآمیز، كل آن چیزی بود كه نیاز داشتید تا بتوانید كسبوكار خود را راهاندازی كنید. بسیاری از جوانان بر این باور بودند كه كارآفرینی، انتخاب پایدار و حتی سالم مسیر شغلی است. قدیمیها نیز كه ریسكهای سرمایهگذاری برای راهاندازی كسبوكارهای جدید را ناچیز میپنداشتند، میلیونها دلار را در سرمایهگذاریهای محكومبهشكست هدر دادند.
ركود اقتصادی، بر آن تصورات غلط خطبطلان كشیده است. بنابراین، هماكنون زمان مناسبی است تا سوالات سختی را كه در ایام رونق و شكوفایی اینترنت بیپاسخ ماندهاند از كارآفرینان بالقوه و حامیان مالی آنها بپرسیم: چه چیزی فرد را كارآفرین میسازد؟ كدامین ویژگیها با قادر ساختن كارآفرینان موفق به سرپا نگه داشتن شركتشان، حتی در زمان بحران، آنها را از افراد دیگر متمایز میسازند؟ این مقاله با یادآوری این نكته كه كارآفرینی موفقیتآمیز مسلماً كاری آسان نیست، به این سوالات میپردازد: ممكن است دشمنانی قدرتمند برای خود دستوپا كنید، امنیت مالی خود را بهخطر اندازید، یا حتی در موارد حادتر، به زندان رفتن فكر كنید.
این مقاله، بهویژه، مشخصههای اصلی را بررسی میكند كه فرد با داشتن آنها به یك كارآفرین موفق تبدیل میشود. والتر كیومرل، این ویژگیها را به شكل یك ملاك تعیینكننده برای پنج پرسش صریح (هر چند نگرانكننده) ارائه داده است. اگر قصد دارید كسبوكار خودتان را راهاندازی كنید، باید این سوالات را از خود بپرسید: آیا طاقت سختتر شدن قواعد را دارید؟ آیا آمادگی مقابله با دشمنان قدرتمند را دارید؟ آیا صبر و حوصله آغاز كردن از كاری كوچك را دارید؟ آیا مایلید استراتژیها را سریعاً تغییر دهید؟ آیا یك تمامكننده هستید؟ پاسخ صادقانه به این سوالات كمك میكند تا ببینید كه آیا واجد شرایط كارآفرینی هستید، یا خیر؟