By Anne Habiby/ Deirdre Coyle
نوشته: آن حبيبي و ديردره كويل
همه فکر میکنند تعداد کارآفرینان در جهان درحالتوسعه اندک است و آنها فقط کسبوکارهای کوچک را هدایت میکنند. اما حبیبی و کویل از آلورلد بعد از دو سال تحقیق در بازارهای نوظهور صدها کسبوکار واجد قابلیت رشد را شناسایی کردند. بیشتر آنها در مکانهای باورنکردنی مثل آفریقایجنوبی، عربستانسعودی و اردن یعنی جاهایی بودند که در تسلط سیاستهای دستوری دولت، گروههای کسبوکاری بزرگ و اقشار اجتماعی مرفه هستند.
آلورلد با کسبوکارهایی مواجه شد که کارآفرینی خرد محسوب نمیشدند. این کسبوکارها شامل شرکتهایی مثل بیتداتکام، شرکت پیشروی کاریابی در خاورمیانه که 4.5میلیون کارجو را جذب کرده است و ایربلوی پاکستان میشود که اولین خطهوایی بدونکاغذ در جهان است. آنها مشاغل زیادی ایجاد کرده، صنایعی خلق کرده و بازارهای جدیدی باز میکنند.
کارآفرینانی که مدیریت این کسبوکارها را بهعهده دارند، از نظر تحصیلات همانند همتایان آمريكایی خود هستند. اما تفاوتهای قابلتوجهی نیز وجود دارد: موسسانی که آلورلد در بازارهای نوظهور شناسایی کرد 25 درصد بیشتر از سایر کارآفرینان، شرکت راهاندازی کردند: نرخ موفقیت آنها بالاتر است: و بیشتر آنها کارآفرینان سریالی هستند.
این پروژهها مجاری جدیدی برای رشد در چندملیتیها و سرمایهگذاران ایجاد میکنند. این مسیری برای پیشرفت و توسعه در کشورهای درحالتوسعه است. اما این شرکتها برای شناخت قابلیتهاي خود، به مشتریان، نخبگان و سرمایه جهانی نياز دارند و این به معنای ورود به صفحه رادار جهانی است.