By Manmohan S. Sodhi/ Navdeep S. Sodhi
نوشته: مان موهان سودهی و ناودیپ سودهی
ترجمه: دکتر عبدالرضا رضایی نژاد
اكنون بسیاری از شركتها در مدیریت هزینه و كارا ساختن تولید، خبره هستند. مدیریت كیفیت فراگیر و راهكار شش سیگما به این روند كمك میكنند. ولی این موارد اغلب در طرف هزینه معادله كسبوكار هستند و در سمت درآمد جایگاهی ندارند.
نویسندگان مقاله شرح میدهند چگونه یك شركت خیالی سازنده ابزار صنعتی (كه آكمی نامیدهاند) بهتازگی راهكار شش سیگما را در فرایند قیمتگذاری یك فعالیت بزرگ و پردرآمد خود پیاده كرده است. مدیران ارشد آكمی متوجه شدهاند این اقدام چه اثر گستردهای بر بسیاری از فرایندهای تولیدی گذاشته است. از اینرو، یكی از مدیران بخش قیمتگذاری به كمك یكی از كارشناسان خبره شش سیگما، گروهی را استخدام و مامور كرده تا سراسر پنج گام شش سیگما را در امور مالی پیاده كنند:
· اجزای شكلدهنده خطا را تعریف كنید. در آكمی، خطا فراوردههایی بودند كه به قیمت غیرمصوب فروخته میشدند.
· گردآوری و آمادهسازی دادهها برای تحلیل. تهیه گزارش فرایند و روش قیمتگذاری در قراردادهای موجود نیز از این جمله است.
· تحلیل دادهها. تیم به راههایی شناخت پیدا میكند كه در آنها كاركنان از پایش (كنترل) موثر بازماندهاند.
· ارائه پیشنهادهای اصلاحی در فرایندهای موجود. تیم میكوشد بدون ایجاد مقررات و دمودستگاههای تازه برای تایید، از شمار قیمتگذاریهای غیرمصوب بكاهد.
· آفرینش روند پایش. این گام به شركت آكمی كمك میكند نظام قیمتگذاری را بهبود بخشیده و گسترش دهد.
در سایه این دگرگونی، آكمی در فاصله شش ماه تنها از یك فراورده ششمیلیون دلار اضافه درآمد بدون انجام هزینههای بیشتر بهدست آورد. همزمان با این پیشرفتها، جداسریهایی كه از دیرباز در فرایند قیمتگذاری وجود داشت، از میان برداشته شد. دیگر شركتهایی هم كه مایلند بدون رماندن مشتریان، روش قیمتگذاری خود را بهبود بخشند، میتوانند از تجربه شركت آكمی سود جویند