گروه محصولات

عنوان مقاله: قواعد هم‏‌رقابتی

گزيده مديريت 222

نوشته آدام برندبرگ و بری نیلبوف

ترجمه آزاده درگران

«هم‏‌رقابتی» (همکاری با رقیب برای دستیابی به یک هدف مشترک یا پیشتازی) سه دهه است که مورد توجه قرار گرفته است. اما بسیاری شرکت‏‌ها با این مفهوم راحت نبوده و فرصت‌های امیدوار کننده ناشی از «هم‌‏رقابتی» را از دست می‌دهند. در این مقاله، دو استاد که به معرفی این روش کمک کردند، با استفاده از مثال‌هایی از اپل و سامسونگ، دی.اچ.ال و یو.پی.اس، فورد و جی.ام و همچنین یاهو و گوگل، چارچوبی برای تصمیم‌‏گیری در خصوص همکاری با رقیب ارائه می‌دهند. توصیه آن‏‌ها: آغاز کار با تجزیه‌وتحلیل اقدام طرفین در صورت رد همکاری و چگونگی تاثیر آن بر پویایی صنعت است. بعضی مواقع همکاری یک برد آشکار است اما اگر چنین هم نباشد، بهتر از این است که به دیگران اجازه دهیم جای ما را در معامله گرفته و به ما زیان رسانند. در مرحله بعد، مهم است بفهمیم بدون فاش کردن «فوت کوزه‌‏گری» با رقیب همکاری داشته باشیم. بعد از این مرحله باید توافقی را تنظیم کنید که به‏ وضوح گستره معامله را مشخص کند همچنین چه کسی مسئول بوده و در صورت نیاز چگونه می‌توان به قرارداد خاتمه داد و نحوه تقسیم سود به چه صورت است. همچنین باید مقاومت‏ های درون سازمانی را مدیریت کرده و ذهنیت‏‌های افراد سازمان را تغییر دهید. «هم‌‏رقابتی» مستلزم ذهن‏‌های منعطف است، اما شرکت‏‌هایی که آن را پرورش می‌دهند می‌توانند برتری مهمی کسب کنند.

انصراف از نظر