نوشته آدام برندبرگ و بری نیلبوف
ترجمه آزاده درگران
«همرقابتی» (همکاری با رقیب برای دستیابی به یک هدف مشترک یا پیشتازی) سه دهه است که مورد توجه قرار گرفته است. اما بسیاری شرکتها با این مفهوم راحت نبوده و فرصتهای امیدوار کننده ناشی از «همرقابتی» را از دست میدهند. در این مقاله، دو استاد که به معرفی این روش کمک کردند، با استفاده از مثالهایی از اپل و سامسونگ، دی.اچ.ال و یو.پی.اس، فورد و جی.ام و همچنین یاهو و گوگل، چارچوبی برای تصمیمگیری در خصوص همکاری با رقیب ارائه میدهند. توصیه آنها: آغاز کار با تجزیهوتحلیل اقدام طرفین در صورت رد همکاری و چگونگی تاثیر آن بر پویایی صنعت است. بعضی مواقع همکاری یک برد آشکار است اما اگر چنین هم نباشد، بهتر از این است که به دیگران اجازه دهیم جای ما را در معامله گرفته و به ما زیان رسانند. در مرحله بعد، مهم است بفهمیم بدون فاش کردن «فوت کوزهگری» با رقیب همکاری داشته باشیم. بعد از این مرحله باید توافقی را تنظیم کنید که به وضوح گستره معامله را مشخص کند همچنین چه کسی مسئول بوده و در صورت نیاز چگونه میتوان به قرارداد خاتمه داد و نحوه تقسیم سود به چه صورت است. همچنین باید مقاومت های درون سازمانی را مدیریت کرده و ذهنیتهای افراد سازمان را تغییر دهید. «همرقابتی» مستلزم ذهنهای منعطف است، اما شرکتهایی که آن را پرورش میدهند میتوانند برتری مهمی کسب کنند.