گروه محصولات

عنوان مقاله: قواعد زیستگاه زمین

گزيده مديريت 82

By Gregory C. Unruh

نوشته: گریگوری اونرا

ترجمه: سارا پنجی زاده

پایداری كه طبیعت‌شناسان آن را به‌عنوان توانایی كاركرد بی‌نهایت اكوسیستم‌های سالم تعریف كرده‌اند، به یكی از دغدغه‌های اصلی در دنیای كسب‌وكار مبدل شده است. شركت‌های پیشرو گام‌های بلندی را برای دستیابی به این هدف برداشته‌اند. از جمله این شركت‌ها می‌توان به وال‌مارت اشاره كرد كه در تلاش است میزان اضافات حاصل از بسته‌بندی را كاهش دهد و نیز نایكی كه مواد شیمیایی سمی ‌را از مواد اولیه كفش‌های خود زدوده است. اما به گفته اونرا، مدیر مركز لینكلن تاندربرد در زمینه اصول اخلاق در مدیریت جهانی، پایداری چیزی فراتر از برداشتن گام‌های بیش‌تر در مسیر بی‌نهایت است. پایداری در واقع خود مقصدی است كه زیستگاه سیاره زمین (كه در طول میلیاردها سال آزمون و خطا تصفیه شده) الگوی كامل آن به‌شمار می‌رود. اونرا چكیده برخی از درس‌هایی را كه می‌توان از زیستگاه زمین گرفت، به‌صورت سه قاعده زیر درآورده است:

 از مواد اولیه سازگار با صرفه‌جویی استفاده كنید. مدیران می‌توانند راهبردهای تامین منابع خود را مورد بازنگری قرار دهند و با كاهش چشمگیر شمار و نوع مواد تولیدی كارخانه خود، چرخه بازیافت را سودآور كنند. برای مثال، پس از آن‌كه هرمن میلر، تولیدكننده لوازم منزل دریافت در تولید مهم‌ترین صندلی این شركت دویست عنصر متشكل از بیش از هشتصد تركیب شیمیایی به‌كار می‌رود، نسل جدیدی از این صندلی را طراحی كرد كه برنده جایزه شد. در واقع 96 درصد از مواد اولیه این صندلی، متشكل از عناصری بسیار محدودتر از نسل پیشین و قابل‌بازیافت بود.
 منصفانه بازیافت كنید. بهتر است تولیدكنندگان از ابتدا محصولات خود را همراه با ارزش بازیافت طراحی كنند. برای مثال، صنایع شاو، فیبرهای نایلون را از كفپوش‌های فرسوده برای تولید كف‌پوش‌های كاملاً نو بازیافت می‌كند.
 قدرت بسترسازی را به‌كار گیرید. معمولاً طراحی زیرساخت در صنایع در سطح اجزا رخ می‌دهد، اما مواد موجود در آن قطعاً بستر اساسی‌تری را می‌سازند. شركت پاتاگونیا توانسته است با بازیافت زیرپوش‌های كاری كاپیلن هزینه انرژی مصرفی خود را در مقایسه با استفاده از مواد اولیه دست‌اول، 76 درصد كاهش دهد.
 قواعد زیستگاه زمین می‌تواند به شركت‌ها بیاموزد چگونه محصولاتی تولید كنند كه علاوه بر سازگاری با محیط زیست، هزینه‌های تولیدی را كاهش دهند و در عین حال برای مشتریان جذابیت بسیار داشته باشند و نیازی نیست مدیران برای رسیدن به این اهداف، در انتظار انقلابی در زمینه فناوری سبز بمانند.
انصراف از نظر