گروه محصولات

عنوان مقاله: ابزار کار: قواعدی برای تملك

گزيده مديريت 76

By Bruce Nolop

نوشته: بوریس نولاپ

ترجمه: دکتر حسین سلیمانی

وقتی بروس نولاپ در عرصه بانکداری سرمایه‌ای فعالیت می‌کرد، از کار خرید شرکت‌ها، فقط جنبه‌های خوشایند آن را می‌دید، ولی از وقتی معاون اجرایی و مسئول امور مالی شرکت پیتنی‌بوز شده، تازه فهمیده که انجام این معاملات چه‌قدر دشوار است. در این مقاله، او درس‌هایی که شرکتش در طی شش سال با خرید موفقیت‌آمیز بیش از هفتاد شرکت فرا گرفته را برای خوانندگان بازگو می‌کند: به فضاهای مجاور بچسبید؛ رویكرد سبد كسب‌وكار در پیش گیرید؛ یك پشتیبان كسب‌وكاری داشته باشید؛ نحوه‌ داوری خرید شرکت را بشناسید و وقتی گرسنه‌اید، خرید نكنید.

 اکنون مدیریت و هیات‌مدیره شرکت پیتنی‌بوز از این پنج قاعده برای سنجش سیر رشد شرکت استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، وقتی شرکتی را برای خرید ارزیابی می‌کند، بین شرکت‌های «زیرساختی» و «جانبی» فرق قایل می‌شود و بر این اساس انتظارات را تنظیم کرده و یک‌پارچه‌سازی را پیش می‌برد و بسته به نوع شرکت از معیارهای متفاوتی استفاده می‌کند.
بنابه نظر نولاپ، هر شرکتی اگر بتواند از تجربیات خود درس بگیرد، می‌تواند پرونده خریدهای خود را بهبود بخشد. او فکر می‌کند قواعد پیتنی‌بوز برای سایر شرکت‌ها نیز قابل‌استفاده است. به‌نظر او، خرید یک شرکت نیز باید مانند سایر فرایندهای كسب‌وكاری نگریسته شود. باید آگاهانه به آن پرداخت و به‌طور مستمر آن را بازنگری كرد و بهبود بخشید. این یعنی ترسیم زنجیره‌ای پیچیده‌ از اقدامات، توجه به خطاها و اقدامات درستی كه ممكن است در مراحل گوناگون پدید آیند و استفاده از رویکردها و ابزارهای استانداردی كه به‌طور مستمر بررسی و بهسازی می‌شوند.
انصراف از نظر