بهترین راه ترغیب کارکنان به کار خلاق چیست؟ به آنها کمک کنید هر روز یک گام به جلو بردارند. نویسندگان بعد از تحلیل روزنوشتهای کارکنان دانشگر، هیچ چیزی را مهمتر از حس موفقیت در کار معنادار پیدا نکردند که باعث زندگی کاری درونی مثبت (ترکیبی از احساسات، انگیزهها و ادراکات ضروری برای عملکرد) شود. اگر فرد در پایان روز کاری انگیزه داشته و شادمان باشد، میتوان یقین داشت در آن روز دستاوردی هر چند کوچک داشته است. اگر فرد با ناراحتی محیط کار را ترک کند، احتمالا گرفتار ناکامی شده است.
این اصل موفقیت میگوید، مدیران بیش از آنکه فکر میکنند بر وضعیت، انگیزهها و خروجی خلاق اعضای تیم خود اثر دارند. کلید اصلی فهمیدن این نکته است که کدام اقدامات از موفقیت حمایت میکنند (مثل تعیین اهداف روشن، زمان و منابع کافی و احترام) و کدام اقدامات تاثیر معکوس دارند.
حتا بردهای کوچک هم میتوانند بهشدت زندگی کاری درونی را تقویت کنند. روی دیگر سکه این است که باختها یا ناکامیهای کوچک نیز اثر منفی شدید دارند. لازم هم نیست حتما کار درمان سرطان باشد تا معنا پیدا کند. بلکه کار باید برای خود فرد معنادار باشد.
اقداماتی که باعث فعالشدن حلقه بازخورد مثبت بین موفقیت و زندگی کاری درونی میشود ممکن است مثل الفبای مدیریت بهنظر برسند، اما ایجاد عادت جدید نیاز به نظم دارد. نویسندگان چکلیستی ارائه میکنند تا مدیران بتوانند با استفاده از آن، هر روز رفتارهای تقویتکننده موفقیت را پایش کنند.