گروه محصولات

عنوان مقاله: قابلیت‌ ها برای موفقیت

گزيده مديريت 152
نوشته: دکتر ناصر خانی و دکتر مژگان بهرامی

از قابلیت‌ها زیاد شنیده‌ایم. بارها گفته‌‌ایم که فردی در زمینه‌ای خاص قابلیت دارد یا ندارد. یا این‌که سازمانی فلان قابلیت را ندارد یا بهتر است داشته‌باشد. همین الان هدف شما از مطالعه این متن چیست؟ آیا به‌دنبال افزایش قابلیتی در خود هستید؟ آیا قابلیتی دارید که فکر می‌کنید باید آن‌را تقویت کنید. آیا اعتقاد دارید سازمانی که با آن سر‌و‌کار دارید باید قابلیت ویژه‌ای را در زمینه‏ای خاص تقویت کند؟ شاید به این فکر کرده باشید که برای موفقیت در زمینه‌ای خاص که هدف‌گذاری نموده‌‌اید به لیستی از قابلیت‌ها نیاز دارید و هرازگاهی قابلیتی جدید به لیست خود افزوده باشید. شاید هم سازمان مطبوعتان لیستی از قابلیت‌ها دارد که شما به‌عنوان عضوی از آن سازمان کنجکاوید بدانید ماهیت آن قابلیت چیست و چگونه می‌توانید به تحقق آن در سازمان کمک کنید. چرا اهمیت قابلیت‌ها روز به روز بر افراد و سازمان‌ها محرز می‌شود؟ به‌راستی، قابلیت چیست؟

قابلیت چیست؟

قابلیت در لغت به معنای شایستگی، سزاواری، و آمادگی جهت قبول امری یا حالتی است. همچنین، به معنای استحقاق و استعداد نیز آمده‌است. در معنی عام، قابلیت به توانایی یک سامانه اعم از فرد، سازمان، بخش، یا سیستم برای رسیدن به اهداف خود به ویژه در ارتباط با ماموریت کلی آن سامانه اطلاق می‌شود. قابلیت انواع گوناگونی دارد از جمله قابلیت فردی و قابلیت سازمانی.



[1] - ناصر خانی داریمدرک دکترای مدیریت استراتژی از دانشگاه یو. تی. ام مالزی هستند، ایشان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد می‏باشندمژگان بهرامی داری مدرک دکترای مدیریت بازاریابی از دانشگاه یو. تی. ام مالزی هستند، ایشان عضو هیات علمی دانشگاه می‏باشند.  

انصراف از نظر