نوشته: علی عیاری
ظهور فروشگاههاي زنجيرهاي را نبايد بهعنوان يك فعاليت نوظهور و عادي اقتصادي در كشور تلقي كرد. در دنيا نيز با ظهور و افزايش سهم اين فروشگاهها در تجارت شاهد تغييرات چشمگيري در اقتصاد و دنياي دادوستد بودهايم.
در اين مقاله ضمن تشريح نظامهاي توزيع سنتي و مدرن و مرور سابقه اين فروشگاهها در گذشته تجاري كشورمان به زيرساختهاي اصلي اين فروشگاهها نيز اشاره شده تا سرمايهگذاراني كه اقدام به تاسيس اين بنگاهها ميكنند از كنار آنها ساده عبور نكنند.
بخش اصلي اين نوشتار به تاثير اين فروشگاهها بر فضاي تجارت داخلي، شركتهاي توزيع و پخش كالا، شركتهاي بزرگ توليدي يا واردكننده با نامهاي تجاري مشهور و نيز شركتهاي كوچك و متوسط با نامهاي تجاري نهچندان قوي و نيز به تاثير آنها بر سبك زندگي مصرفكنندگان پرداخته است.
تاثيراتي كه اگر فعالان اقتصادي و حتا خود فروشگاههاي زنجيرهاي به آنها توجه نكنند به سرنوشت پيشينيان خود در ساير كشورها دچار خواهند شد.