گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو: فرمولی برای آینده

گزيده مديريت 75

By Gardiner Morse

نوشته: گاردینر مورس

ترجمه: نادر صابری وند

شرکت زیلجیان در نوروِل ماساچوستس، بزرگ‌ترین سازنده سنج در دنیا و قدیمی‌ترین شرکت خانوادگی در آمریکاست. این شرکت كه توســط کیمیاگــری ارمنی به نام آوِدیس زیلجیان و در سال 1623 میلادی در ترکیــــه پایه‌گذاری شد، در سال 2006 درآمدی بالغ بر 52‌‌میلیون دلار داشت. هم‌اکنون نسل چهاردهم نوادگان آوِدیس، کریجی زیلجیان، شركت را اداره می‌كند. او زمام امور را در سال 1999 از پدرش تحویل گرفت و اولین زنی است که هدایت این شرکت را ‌عهده‌دار شده است. با وی در خصوص چالش‌های فرارویش برای هدایت به سوی آینده شرکتــی چهارصدساله گفت‌وگو كرده‌ایم که گزیده آن را می‌خوانید.

 راز به‌روز نگه‌داشتن شركتی چندصدساله چیست؟
 خیلی از کارهای ما همان کاری‌هایی هستند که شرکتی خوب باید انجام دهد، خواه یک‌ساله باشد، خواه صدساله. هدایت‌كننده ما ارزش‌های اصلی ما هستند: بهبود مستمر، نوآوری، مهارت، همكاری با مشتری، توانمنــدسازی کارکنان، دوری از خودستایی و سرمایه‌گذاری مجدد در شرکت. ما در راهبردهای خود هیچ فرمول محرمانه‌ای نداریم، جز اعمال مدیریت صحیح. گفته شده این میراث ما بوده که تمركز ما را بر حفظ طولانی‌مدت شركت استمرار بخشیده است. همان‌طور که برادرزاده‌ام «کَدی» که جزو نسل پانزدهم است، می‌گوید، «ما نمی‌خواهیم کسی باشیم شرکت را فروخته است.»
 چگونه بین «ترس از فروش شرکت زیلجیان توسط شما» و پذیرش ریسک تعادل برقرار می‌کنید؟
 یک راه مطمئن برای خراب‌کردن کسب‌وکار، متوقف‌کردن نوآوری و ریسک‌پذیری است. ما تقریباً 65 درصد بازار سنج جهان را در اختیار داریم، اما سهم بازار چیز ثابتی نیست. ما رقبای بی‌رحمی ‌داریم. از این رو از یک طرف از جواهر خانوادگی خود که همان فرمول محرمانه بقا طی چندین قرن است، حفاظت می‌کنیم، از طرف دیگر، نوآوری مستمر در محصولات و بهبود سایر جنبه‌های كسب‌وكار را هم فراموش نمی‌كنیم. به‌طور مثال، برای اولین بار سنج با روکش تینانیوم را به‌صورت محدود تولید کردیم که پروژه‌ تحقیق‌وتوسعه پرریسکی بود، ولی جواب داد. هم‌چنین كارخانه جدیدی را در دست تكمیل داریم که ظرفیت تولیدی ما را فراتر از نیاز كنونی می‌برد. ما روی آینده شرط‌بندی می‌كنیم.
  آیا این تمرکــز بر آینده تاثیری هم بر روابط شما با مشتریان دارد؟
 ما همیشه با مشتریان خود در خصوص محصولات همكاری می‌کنیم، کاری که اكنون اکثر شرکت‌های بزرگ دنبال آن هستند. پدربزرگ من آوِدیس که شرکت آمریکا را در سال 1929 راه‌اندازی کرد، دوستان خوبی چون جین کراپا، چیک وب و پاپا جوجونز پیدا کرد و برای توسعه طبل‌های جدید همکاری تنگاتنگی با آن‌ها داشت. کراپا از پدربزرگ ‌خواســــت نوع ظریف و نازکی از سنج‌ها را بسازد تا با طبل او هماهنگ شود و همین پایه‌ای شد برای ساختن سنج‌های پرصدا و سیاری که امروزه همه طبال‌ها از آن استفاده می‌کنند. جوجونز به پدربزرگ من کمک کرد افتخارآمیزترین محصول خود را که امروزه در هر مجموعه طبل مورد استفاده قرار می‌گیرد، تکمیل كند. پدر من استعداد ذاتی در این نوع همکاری‌ها داشت. امروزه ما سنت آوردن هنرمندان به کارخانه را ادامه می‌دهیم تا مدیران و كاركنان بخش‌های تحقیق‌وتوسعه و بازاریابی مستقیم باآن‌ها ملاقات كنند. هم‌چنین کاركنان خود را به فروشگاه‌ها می‌بریم تا از نزدیک خرید محصولات زیلجان توسط مشتریان و رقابت موجود را ببینند. گوش‌کردن دقیق بخشی از راهبرد شركتی ماست....
انصراف از نظر