گروه محصولات

عنوان مقاله: فرصت همین اطراف است ولی ما نمی‌بینیم

گزيده مديريت 170
نوشته: دکتر غلامرضا کیانی[1]
 

فرصت‌ها اساس کسب‌و‌کار و سرمایه‌گذاری می‌باشند. از این‌رو شناخت به‌موقع آن‌ها اهمیت فوق‌العاده‌ای در موفقیت کسب‌وکار و بهره‌دهی سرمایه‌گذاری دارد. از طرفی شناخت فرصت کاری بسیار دشوار و نیاز به تیزبینی و مشامی حساس می‌باشد. در راه فهم فرصت‌ها دام‌های بسیار نهفته است. از این‌روست که همه قادر به شناخت آن نیستند. بسیار کم‏اند آن‌هایی که می‌توانند از این دام‌های عمومی بگذرند و فرصتی را شناسایی کنند. استفاده ناقص از اصول اقتصادی، نادیده گرفتن برخی از عوامل اثر‌گذار و همچنین باورهای کهنه و زمان‏گذشته از جمله نمونه‌هایی از این دام‌ها می‌باشند.

این ویژگی فرصت است که به‌راحتی قابل رویت نیست، اگر غیر از این بود فرصت‌ها برای عموم مردم رخ می‌نمودند. این مقاله تلاش دارد تا با تشریح مفاهیم کلیدی و ارائه توصیه‌هایی در مقوله فرصت به روشن‌سازی راه برای درک فرصت‌ها در کسب‌وکار کمک کند[2].

 
فرصت چیست؟

فرصت، شرایطی در محیط است که در آن به‌صورت بالقوه منافعی برای سازمان وجود دارد. استفاده از این منافع نیاز به یک راهکار برای رفع تنگناهای موجود بر سر راه آن دارد. بنابراین فرصت همواره با تنگنا یا تنگناهای استفاده از آن همراه است. معمولا ما با دیدن فرصت‌ها به شوق استفاده از منافع نهفته در آن، تنگناهای همراه آن را نمی‌بینیم و یا کامل نمی‌بینیم. این موضوع مانع از ایجاد یک استراتژی اثربخش برای رفع تنگناها و استفاده از فرصت می‌شود.

به‌عنوان مثال خودروهای گازسوز و یا دوگانه‌سوز یکی از فرصت‌هایی است که به‌ویژه این روزها با افزایش قیمت بنزین بیش از هر زمان دیگر در کشور خود را به چشم بسیاری از جمله شرکت‌های خودروساز نمایان ساخته است. چه تنگناهایی بر سر راه گازسوز کردن خودروها وجود دارد؟ مسلما کمبود جایگاه گاز یکی از آن‌هاست. آیا این تنها تنگنای استفاده از منافع عظیم نهفته در آن برای یک شرکت خودروساز است؟ خیر، تکنولوژی لازم برای تبدیل موتورهای بنزینی اتومبیل‌های موجود به دوگانه‌سوز نیز یکی دیگر از این تنگناهاست. با بررسی بیش‌تر می‌توان پی به تجربه‌ای شکست‌خورده در گذشته رسید.



1. غلامرضاكياني، دارای دکترای مدیریت استراتژیک از دانشگاه برونل انگلستان است. وی بیش از سه دهه تجربه تدریس، مدیریت و مشاوره در سازمان‌های مختلف و دانشگاه را دارد و در حال حاضر ضمن ادامه فعاليت مشاوره و تدريس، عضو هيئت مديره سازمان فرهنگي فرا است. کتاب‌ها و مقالات متعددی در زمینه استراتژی به قلم ایشان به چاپ رسیده است.

[2]. برای مطالعه بیش‏تر در زمینه موضوع مقاله، نویسنده دو کتاب زیر از انتشارات فرا را توصیه می­کند: «10 اصل اثربخشی استراتژی» نگاشته همین نویسنده و کتاب «استراتژی اثربخش» نگارش مشترک دکتر وفا غفاریان و نویسنده.

انصراف از نظر