By Marco Lansiti/ Karim Lakhani
نوشته: مارکو ایانسیتی و کریم لخانی
ترجمه: دکتر محمدتقی عیسایی و ماندانا فرزانه
وقتی چند ماه قبل، گوگل، شرکت نست را که سازنده ترموستاتهای دیجیتال است، به مبلغ 3.2میلیارد دلار خرید، شاهد آشکاری بود که تحول و وصلبودن دیجیتال حتا در بخشهای صنعتی سنتی و قدیمی در حال گسترش است و مجموعه شگفتآوری از فرصتها و تهدیدهای کسبوکاری را ایجاد میکند.
دیجیتالکردن کارها و فرایندها برای رقابت ضروری شده است. برای مثال، شرکت جنرالالکتریک در خطر از دست دادن بسیاری از مشتریان درجه یک خود در مقابل رقیبان نامتعارف (آی.بی.ام و سَپ از یک سو و شرکتهای نوپای فعال در زمینه دادههای بزرگ از سوی دیگر) قرار گرفت. این رقبا خدمات دادهمحور و مبتنی بر تحلیلی ارائه میکردند که میتوانستند به هر وسیله صنعتی متصل شوند. بنابراین، جنرالالکتریک یک ابتکار چندمیلیارد دلاری را آغاز کرد که بر آنچه اینترنت صنعتی میخواند تمرکز داشت: افزودن حسگرهای دیجیتال به ماشینهایش و متصل کردن آنها به یک پایگاه نرمافزاری مشترک ابر (برای ذخیرهسازی دادهها در فضای مجازی)؛ سرمایهگذاری در قابلیتهای توسعه نرمافزار؛ ساختن قابلیتهای تحلیلی پیشرفته؛ و آغاز توسعه محصول به شکل انبوه. با همه اینها، جنرالالکتریک سرگرم مدل کسبوکار خود است. برای مثال، درآمد حاصل از موتورهای جت این شرکت بستگی به کاهش زمان تعمیر و نیز مسافت پرواز طیشده سالانه دارد. تنها پس از گذشت سه سال، این شرکت بیش از 1.5میلیارد دلار درآمد فزاینده با مدلهای کسبوکار بروندادمحور مجهز به توانمندیهای دیجیتال خود تولید میکند. این شرکت انتظار دارد رقم مذکور در سال 2014 و نیز سال 2015 دوبرابر شود.