Andris zoltners, interviewed by Daniel McGinn
مصاحبه با آندريس زولتنرز
آندريس زولتنرز، استاد بازنشسته دانشگاه نورثوسترن، بيش از سه دهه مشغول مطالعه بهترين روشهاي سازماندهي و پرداخت به افراد فروش بوده است. او كه در تجزيهوتحليل فروش يك پيشرو محسوب ميشود، بنيانگذار يكي از بزرگترين شركتهاي مشاوره فروش در دنيا و نويسنده شش كتاب درباره مديريت فروش است. او در اين مصاحبه برخي از بينشهايش را بهاشتراك گذارده است.
زولتنرز خاطرنشان ميكند: شركتها اشتباههای متداول متعددي را در پرداختيهاي بخش فروش انجام ميدهند. تشويق کمتر يا بیشتر از حد محصولات اصلي، سهميهبندي خيلي بالا يا خيلي پايين، پرداختهاي کمتر از معمول به بهترين كاركنان يا پرداختهاي بيش از اندازه به كاركناني كه حيطه اختيارات خوبي دارند از جمله این اشتباهها هستند. شركتها اغلب نسبت پرداختهاي انگيزشي را نيز اشتباه میگیرند، چون «فروش آزاد» (مانده فروشهايي كه کموبیش بهصورت خودكار بهدست ميآيد) را بهحساب نميآورند. شايد آنها فكر ميكنند شصت درصد درآمد را بهصورت حقوق و چهل درصد بقيه را از طريق كميسيون پرداخت ميكنند. ولي اگر فروشندگان، فروش آزاد زيادي داشته باشند، سهم كميسيون به کمتر از پانصد درصد سقوط ميكند. برنامههاي پيچيده هم يك مشكل محسوب ميشوند. بعضي برنامهها، براي ده تا دوازده هدف آرماني خود پرداختهاي متفاوتي دارند. اين خيلي زياد است: افراد فروش ميتوانند حداكثر بر چهار يا پنج هدف تمركز كنند.
با اين اوصاف، ممكن است مسئله بزرگتر، تكيه بيش از حد بر پرداختيها باشد. زولتنرز پيشنهاد ميدهد: در موفقيت فروش، پيشرانهاي ديگري نيز وجود دارد: افرادي كه شما استخدام ميكنيد، مديران آنها و طراحي حيطه اختيارات. درست است كه تجزيهوتحليل يك ابزار سودمند است، ولي فرهنگ ميتواند بهتر عمل كند.