By Diana Farrell
نوشته: دايانا فارل
ترجمه: مهندس اميرپويا سيف زاده
در چند سال گذشته، شركتها متوجه شدهاند كه میتوانند هزینههای خود را از طریق انتقال مشاغل به مناطق با سطح دستمزد پایینتر كاهش دهند. اما بر اساس تحقیقات موسسه جهانی مكنزی، این تنها نمونه كوچكی از تغییراتی است كه جهانیسازی میتواند در صنعت بهوجود آورد.
تحقیقات یكساله این موسسه نشان میدهد كه با جهتدهی جهانی به فرایندهای تولید و زنجیره تامین (به جای تنها ملی و منطقهای) شركتها میتوانند هزینههای خود را كاهش دهند. درست مانند آنچه در صنایع لوازم خانگی الكترونیك و رایانههای شخصی رخ داده است.
شركتها میتوانند حدود هفتاد درصد از هزینههای خود را از طریق جهانیشدن كاهش دهند: پنجاه درصد از طریق انتقال مشاغل به كشورهای با سطح دستمزد پایین، پنج درصد از طریق آموزش و طراحی مجدد وظایف و پانزده درصد از طریق بهبود فرایندها. اما نیازی نیست به همین میزان بسنده كرد. كاهش هزینهها این امكان را بهوجود میآورد كه شركتها قیمتها را پایین آورده و به بازارهای جدید راه یابند و از این طریق، مشتریان جدیدی را از سطوح مختلف جذب كنند.
اما تا به امروز، تنها معدودی از شركتها حیطه كامل بهبود عملكرد ناشی از جهانیسازی را درك كردهاند و تعداد بسیار كمتری نیز استراتژیهای فعالانهای برای بهرهبرداری از این فرصتها تدوین كردهاند. در این مقاله، دایانا فارل، مدیر موسسه جهانی مكنزی، رویكردی گامبهگام برای انجام این دو كار ارائه میكند. از جمله پیشنهادهای او عبارتند از: موقعیت صنعت خود در طیف جهانیشدن را ارزیابی كنید، زیرا تمام صنایع همزمان با فرصتها و چالشهای مشابه مواجه نیستند. همچنین به موانع تولیدی، قانونی و سازمانی جهانیشدن توجه كنید. اگر هر یك از آنها قابلتغییر باشند، فرصتهای كاهنده هزینه (و افزاینده درآمد) را كه در نتیجه این تغییرات بهوجود میآیند، ارزیابی كنید.