هرچند ممکن است شمار اندکی از افراد فوقالعاده زیرک از یک توانایی کموبیش جادویی برای کامیابی همیشگی در امر تصمیمگیری برخوردار باشند، ولی باقی افراد فقط گذران میکنند یا برداشت معمول چنین است. اما پژوهشهای تازه چنین تفکری را نقض میکند. مطالعه اخیر سندی پنتلند و همکارانش از دانشگاه ام.آی.تی نشان میدهد هر کسی میتواند بیاموزد که تصمیمگیرنده خوبی باشد. کلید رسیدن به این، آن است که بهطور مداوم «کاوش اجتماعی» انجام دهیم یا طیف وسیعی از افراد و ایدههای تازه را طلب کنیم.
در سال 2011، تیم پنتلند دادههای مربوط به 1.6 میلیون کاربر سایت ایتورو را گردآوری کرد. ایتورو یک سایت سرمایهگذاری است که به معاملهگران روزگرا اجازه میدهد حرکات یکدیگر را مشاهده کرده و از هم تقلید کنند. در این سایت اطلاعات بینهایت شفاف است، بنابراین پژوهشگران قادر بودند سود سرمایهگذاری عایدی هر یک از معاملهگران را نسبت به میزان کاوش اجتماعی که انجام داده بودند روی نمودار نشان دهند. معاملهگرانی که در شبکه خود از سطح مناسب تنوع ایدهها و افراد برخوردار بودند سودی را بهدست میآوردند که سی درصد بالاتر از سود عایدی معاملهگران منزوی بود. عملکرد ایشان بههمین مقدار بهتر از عملکرد معاملهگرانی بود که به یک گروه وابستگی افراطی داشتند و در یک «اتاق پژواک صدا» به دام افتاده بودند، یعنی در جایی که ایدههای مشابه دائم بازچرخش پیدا میکنند. بهعلاوه، پژوهشگران از طریق ارائه مشوقها و اشاراتی توانستند کمک کنند که معاملهگران بیشتری مدل جریان ایده را بهدست آورند. نتیجه چه بود؟ سودآوری همه معاملهگران در سایت ایتورو دوبرابر شد.
هرچند این یافتهها تنها سرمایهگذاریهایی در زمینه سهام را شامل میشود، پژوهشگران عقیده دارند انواع بسیاری از سازمانها میتوانند یافتههای مذکور را برای بهبودبخشی به روند تصمیمگیری درونی خود بهکار بندند.