By Rosabeth Moss Kanter
نوشته: روزابت موس کانتر
ترجمه: عاطفه پاشازاده
همیشه عقیده بر این بوده كه شركتهای بزرگ اغلب انعطافناپذیر، سنگین، بوروکراتیک و بیخبر از تحولات جهانی هستند. ولی بهنظر میرسد اخیراً بعضی شركتهای چندملیتی خود را دگرگون میسازند: آنها كاركنان را مشاركت میدهند، بهسرعت حركت میكنند و نوآوریهای مناسبی را به دنیا معرفی میكنند.
كانتر از مدرسه بازرگانی هاروارد، یك تیم تحقیقاتی ترتیب داده و درباره چند غول جهانی از قبیل آی.بی.ام، پراكتراندگمبل، اومرون، سمكس، سیسكو و بانكورئال مطالعه كرده تا ببیند چهعاملی محرك تغییر است. بعد از بیش از 350 مصاحبه در پنج قاره، او و همكارانش به این نتیجه رسیدند كه دنیا شاهد طلوع یك الگوی جدید از قدرت شركتی است: اكنون بهنظر میرسد هماهنگی فعالیتها و تصمیمها در خط مقدم از ارزشهای مشترك و بستری قدرتمند برای فرایندها و فناوری مشترك و نه دستورات بالا به پایین سرچشمه میگیرند. این ارزشها كه باعث علاقهمندی و شوروشوق نیروی كار پراكنده در نقاط مختلف میشوند بر بازبودن، همكاری و تبدیل دنیا به مكانی بهتر تاكید دارند. با وجود چالشهای اجتماعی و زیستمحیطی بزرگ فقط نهادهای بزرگ قادر به پرداختن به آنها هستند، این شركتها با تغییر در سیستمهای هدایتی خود بهاندازه شركتهای كوچك، خلاق و چالاك شدهاند.
برای مثال، آی.بی.ام یك مشاركت غیرانتفاعی موسوم به «شبكه جامعه جهانی» ترتیب داده كه همه سازمانها و افراد میتوانند از طریق آن ظرفیت خالی رایانههای خود را به پروژههای تحقیقاتی اختصاص داده و همزمان نتیجه آن را ببینند. آی.بی.ام به یك ویترین جذاب برای فناوریهای جدید دست یافته و به شركای كسبوكاری خود امكان داده تا رابطه مثبتی با آن برقرار و به افراد در سرتاسر دنیا فرصت مشاركت در امور چشمگیر را داده است.