گروه محصولات

عنوان مقاله: غول های تحول آفرین

گزيده مديريت 81

By Rosabeth Moss Kanter

نوشته: روزابت موس کانتر 

ترجمه: عاطفه پاشازاده

همیشه عقیده بر این بوده كه شركت‏های بزرگ اغلب انعطاف‏ناپذیر، سنگین، بوروکراتیک و بی‌خبر از تحولات جهانی هستند. ولی به‏نظر می‏رسد اخیراً بعضی شركت‏های چندملیتی خود را دگرگون می‏سازند: آن‏ها كاركنان را مشاركت می‏دهند، به‏سرعت حركت می‏كنند و نوآوری‏های مناسبی را به دنیا معرفی می‏كنند.

 كانتر از مدرسه بازرگانی هاروارد، یك تیم تحقیقاتی ترتیب داده و درباره چند غول‏ جهانی از قبیل آی.بی.ام، پراكتراندگمبل، اومرون، سمكس، سیسكو و بانكورئال مطالعه كرده تا ببیند چه‏عاملی محرك تغییر است. بعد از بیش از 350 مصاحبه در پنج قاره، او و همكارانش به این نتیجه رسیدند كه دنیا شاهد طلوع یك الگوی جدید از قدرت شركتی است: اكنون به‏نظر می‏رسد هماهنگی فعالیت‏ها و تصمیم‏ها در خط مقدم از ارزش‏های مشترك و بستری قدرتمند برای فرایندها و فناوری مشترك و نه دستورات بالا به پایین سرچشمه می‌گیرند. این ارزش‏ها كه باعث علاقه‏مندی و شوروشوق نیروی كار پراكنده در نقاط مختلف می‏شوند بر بازبودن، همكاری و تبدیل دنیا به مكانی بهتر تاكید دارند. با وجود چالش‏های اجتماعی و زیست‏محیطی بزرگ فقط نهادهای بزرگ قادر به پرداختن به آن‏ها هستند، این شركت‏ها با تغییر در سیستم‌های هدایتی خود به‏اندازه شركت‏های كوچك، خلاق و چالاك شده‏اند.
برای مثال، آی.بی.ام یك مشاركت غیرانتفاعی موسوم به «شبكه جامعه جهانی» ترتیب داده كه همه سازمان‏ها و افراد می‏توانند از طریق آن ظرفیت خالی رایانه‌های خود را به پروژه‏های تحقیقاتی اختصاص داده و هم‏زمان نتیجه آن را ببینند. آی.بی.ام به یك ویترین جذاب برای فناوری‏های جدید دست‏ یافته و به شركای كسب‏وكاری خود امكان داده تا رابطه مثبتی با آن برقرار و به افراد در سرتاسر دنیا فرصت مشاركت در امور چشمگیر را داده است.
انصراف از نظر