گروه محصولات

عنوان مقاله: غول های آینده : شرکت های جهانی کشورهای روبه توسعه

گزيده مديريت 65

By Tarun Khanna/ Krishna G. Palepu

نوشته: تارون خانا و کریشنا پاله پو

ترجمه: دکتر عبدالرضا رضایی نژاد

در خلال بیست سال گذشته، موج آزادسازی، بیش‌تر سدها و موانع حمایتی دولت‌ها را از پیش پای فعالیت‌های اقتصادی برداشته است. در برابر توفان به‌پا خاسته از سوی شركت‌های بزرگ فراملیتی آمریكایی، اروپای‌غربی، ژاپن، و كره‌جنوبی در بازار كشورهای روبه‌‌توسعه، بسیاری از شركت‌های محلی مشتریان خود را از دست داده و ناچار به فروش كسب‌و‌كارشان شدند. برخی از شركت‌های موردحمله هم به مقاومت پرداخته و جنگ را آغاز كردند. شركت هندی ماهیندرا.اند.ماهیندرا، گروه چینی هایر و چند شركت دیگر از كشورهای روبه‌توسعه، از این دسته بودند. اینان توانسته‌اند با بازسازمان‌دهی خود و دست‌یابی به فرصت‌های تازه، به رشد و رده جهانی ارتقا یابند.

بر پایه پژوهشی شش‌ساله، نویسندگان مقاله دریافته‌اند شركت‌های موردنظر با وجود رویارویی با موانع مالی و دیوان‌سالاری سخت در سرزمین مادری، با به‌كارگیری سه گونه راهبرد مشخص، خود را در بازار جهانی كارامد ساخته و به نتیجه دلخواه رسیده‌اند.
 برخی، سرمایه‌گذاری در بازار جهانی را بر پایه دانش كسب‌كرده از وضع فراورده‌های خود در بازار داخلی، سامان داده‌اند. شركت فیلیپینی جولیبی‌فودز از این دسته است. این شركت از مطالعه وضعیت مك‌دونالد در كشور خود دریافته فیلیپینی‌ها همبرگر را با مزه ویژه‌ای از سویا و سیر دوست دارند.
برخی دیگر، شناخت نیروهای هوشمند و بازار سرمایه داخلی را دست‌مایه فعالیت‌های خود قرار داده و به هر دو گروه مشتریان داخلی و بین‌المللی به‌‌صورتی كارامد و بهینه خدمت‌رسانی می‌كنند. شركت‌های نرم‌افزاری هندوستان یك دهه پیش از رواج استخدام كارشناسان هندی توسط شركت‌های غربی، این راهبرد را برگزیده‌اند.
 گروه سوم از نبود «سازمان‌های واسطه‌ای» در سرزمین خود استفاده كرده و كسب‌و‌كارهای سودآوری برپا كرده‌اند. برای مثال، می‌توان به شركت چینی ایمرج‌لاجستیكس اشاره كرد كه با بهره‌برداری از سیستم به‌هم‌ناپیوسته ترابری چین و گذر از پیچ‌و‌خم‌های اداری كشور (از زمان رسیدن كالا به بنادر تا عرضه در خرده‌فروشی‌ها) به شركت‌های خارجی كمك می‌كند و از این راه به منافع سرشاری می‌رسد.
 پژوهش نویسندگان مقاله نشان می‌دهد چندین راه‌ متفاوت برای «انداختن زنگوله به گردن گربه» وجود دارد. برخی از شركت‌ها تنها به بازار داخلی بسنده كرده و برخی دیگر در چندین كشور خارجی هم فعال هستند. بدین‌گونه، خانا و پاله‌پو نتیجه ‌گرفته‌اند كه غول‌های نوظهور حتی بدون داشتن جای پا در كشورهای خارجی هم پیروزمندانه عمل می‌كنند.
انصراف از نظر