گروه محصولات

عنوان مقاله: غلبه بر فرهنگ بي‌ تصميمي

گزيده مديريت 9

By Ram Charan

نوشته: رام چاران

ترجمه: دکتر مریم شریفیان ثانی

تنها دليل مهم عملكرد ضعيف در يك شركت، ناكامي در اجرا است. نويسنده مقاله، رام‌ چاران، بر اساس ربع قرن سابقه مشاهده رفتارهاي سازماني، در مي‌يابد كه چنين ناكامي‌هايي در اجرا، مشابهت‌هايي دارند كه از يك خانواده است: ناموفق‌ ماندن در ارتباط‌هاي متقابل شخصي كه انتظار مي‌رود نتيجه‌بخش باشند.

 چاران مي‌گويد، رفتارهاي متقابل ناموفق ندرتاً در انزوا رخ مي‌دهد. در بيشتر اوقات، اينها روش‌هاي متداولي هستند كه براساس آن تصميم‌هاي بزرگ و كوچك در كل يك سازمان اتخاذ مي‌شوند (يا اتخاذ نمي‌شوند). ناتواني در اقدام قاطع، ريشه در فرهنگ شركت دارد.
 اما چاران خاطر نشان مي‌سازد كه فرهنگ بي‌تصميمي را رهبران به وجود مي‌آورند و خود آنها هم مي‌توانند آن را درهم شكنند. درهم شكستن آن مستلزم انجام سه اقدام از سوي رهبران است. اول بايد صداقت فكري را در ارتباط بين افراد به وجود آورند. دوم، بايد متوجه اين نكته باشند كه سازوكارهاي اجرايي اجتماعي (جلسات، بررسي‌ها و ساير موقعيت‌هايي كه كاركنان براي انجام كسب‌وكار در شركت با آن سروكار دارند) در ذات خود، گفتماني صادقانه را مي‌طلبند. سومين اقدام اينكه رهبران بايد مطمئن شوند كه ارائه بازخورد و پيگيري ضمن كار، براي تشويق كاركنان بسيار موفق، هدايت و تعليم آنهايي كه تلاش مي‌كنند و بازداشتن كاركناني به كار مي‌رود كه رفتارشان مانع پيشرفت سازمان است.

يك رهبر، با به كار گرفتن اين سه رهيافت و استفاده از هر رويارويي به عنوان فرصتي براي شكل دادن به گفتماني صادقانه و صريح، مي‌تواند حال‌وهواي سازمان را چنان تغيير دهد كه آن را از فلج بودن به اقدام و حركت وادارد.

انصراف از نظر