گروه محصولات

عنوان مقاله: غلبه بر فرسودگي شغلي

گزيده مديريت 186

By Monique Valcour

نوشته: مون ي وال کور

ترجمه: شهلا برجعلی لو

استرس يكي از واقعيت‌هاي زندگي حرفه‌اي است. اما فشار بيش از حد و بي‌امان مي‌تواند منجر به حالتي ناتوان‌كننده در فرد شود كه ما آن را فرسودگي شغلي مي‌ناميم.
فرسودگي شغلي سه نشانه دارد: خستگي مفرط، بدبيني يا فاصله گرفتن از كار و حس بی‌کفایتی يا احساس ناشايستگي و ناکامی. تحقيقات، رابطه فرسودگي شغلي با بسياري از مشكلات جسمي و بيماري‌ها را اثبات كرده‌اند. بيماري‌هايي مانند فشار خون، اختلالات خواب، افسردگي و سوء‌رفتار. بر اين مبنا فرسودگي مي‌تواند موجب خراب شدن روابط فرد با ديگران و به‌خطر افتادن آينده شغلي او شود.
    رفع فرسودگي شغلي اغلب مستلزم تغييراتي در شغل، تيم يا رده سازماني است. اما شما مي‌توانيد خودتان قدم‌هايي در راه تجديد قوا و حفاظت خود در برابر آن برداريد: براي سلامتي خود اولويت قائل شويد، در مورد اين موضوع كه كداميك از جنبه‌هاي موقعيت شما ثابت است و كداميك را مي‌توانيد تغيير دهيد، بينديشيد، كم‌تر خود را در معرض روابط و فعاليت‌هاي تنش‌زا قرار دهيد و به‌دنبال روابط میان‌فردي مفيد باشيد.
    بسيار مهم است بتوانيد فرسودگي را از تيم خود هم دور كنيد: روي اختصاص زمان‌هايي براي استراحت و تجديد قوا تاكيد كنيد، محدوده‌هاي كاري واقع‌گرايانه‌ تنظيم كنيد، احساس اعضای تيم را مبني بر اين‌كه روي كار خود كنترل دارند، تقويت كنيد، تقدير شايسته‌اي از اعضای تيم به‌عمل آوريد و از آن‌ها بپرسيد براي موفقيت بيش‌‌تر و كسب نتايج بهتر چه كمك يا آموزش‌هايي لازم دارند.

انصراف از نظر