نوشته: دکتر جواد فیضآبادی
بدون شك صنعت خودروسازي يكي از مهمترين صنايع جهان و همچنين كشور ماست. اين صنعت بنا بر دلايل متعددي مانند توليد بالا، رقابت جهاني و پيچيدگي، همواره زادگاه بسياري از مدلها و الگوهاي مديريتي و صنعتي بوده و در اغلب اوقات الهامبخش ساير صنايع قرار گرفته است. در اين ميان مهمترين بخش صنعت خودروسازي، زنجيره تامين قطعات آن است. طراحي و اداره اين زنجيره كه اغلب مشتمل بر چند صد تامينكننده بوده و تامين چند دههزار قطعه را بر عهده دارد، همواره از پيچيدهترين مسائل و مشكلات مديريتي بوده است و تلاش در جهت بهينهسازي آن چه در سطح جهاني و چه در سطح ايران، دستاوردهاي بزرگي براي ساير صنايع به ارمغان آورده است.
در اين نوشتار سعي بر اين است كه پس از تبيين مشخصات زنجيره تامين خودرو، عوامل موثر در موفقيت چنين زنجيرهاي تشريح و ميزان تاثير اين عوامل در موفقيت و يا عدمموفقيت زنجيره تامين قطعات صنعت خودروسازي ايران سنجيده شود. اين سنجش بر مبناي تحقيقي بنا شده است كه در سه خودروسازی بزرگ ايران انجام گرفته و حاصل آن ميتواند علاوه بر خودروسازها، راهنماي ساير صنايع با زنجيره تامين مشابه نيز باشد.