گروه محصولات

عنوان مقاله: عملکرد برتر : پیش به سوی تدوین منشور اخلاق کاری

گزيده مديريت 55

By Lynn Paine/ Rohit Deshapandé/ Joshua D. Margolis/ Kim Eric Bettcher

نوشته: لين پين, روهيت دشپانده, جاشوا مارگوليس و کيم اريک بچر

ترجمه: مهندس فضل اله امينی

از زمان‌های دور تاکنون, اصول رفتاری هر شرکت نماد شیوه حیات آن بوده است. اما دست‌کم برای شرکت‌های سهام عامی که در آمریکا هم حضور دارند, مسلماً امروزه به ضرورتی حقوقی بدل شده است. اهمیت مسئله به‌قدری است که نمی‌توان آن را در حد ضرورت‌های حقوقی و قانونی آمریکا فرو کاست. به واسطه انواع فساد و زیاده‌روی, ده‌ها صنعت, دولت, سرمایه‌گذار و گروه‌های چندبخشی در سراسر جهان بر آن شده‌اند تا رهنمودهایی را برای هدایت حاکمیت در بنگاه‌ها مطرح کنند. این رهنمودها بازتاب وجود بحثی فزاینده و جهانی در باب ماهیت مشروعیت در بنگاه‌های بازرگانی است.

 با توجه به ملاحظات حقوقی, سازمانی, حیثیتی و راهبردی, اندکند شرکت‌هایی که خواستار تدوین منشور اخلاق کاری نباشند. اما این اصول به دنبال چیستند؟ صرف‌نظر از چند رهنمود اساسی قانون و قواعد بورس سهام نیویورک, جای رهنمودهای مقتدر و معتبر به‌شدت خالی است.
 نویسندگان مقاله, در جست‌وجوی مراجعی برای مدیران به تحلیل منظم انواع این اصول پرداختند. آن‌ها در این مقاله یافته‌های خود را به صورت «شاخص اخلاق کاری» عرضه کرده‌اند که در حکم منبع و مرجع است. این شاخص مشتمل است بر مجموعه‌ای از اصول فراگیر و معیارهای اخلاقی برای عملی ساختن آن‌ها.

شاخص «معیارهای جهان‌تراز کسب‌وکار» را شاید نتوان به شکل کنونی به‌کار بست, اما محکی است برای شرکت‌هایی که می‌خواهند اصول اخلاقی جهان‌تراز داشته باشند. این یافته‌ها را باید به اقتصای وضع و نیاز هر شرکت تعدیل کرد و اصول خاصی را بر آن‌ها افزود. این مجموعه رهنمودی است مقدماتی برای تدوین اصول راهنما در اخلاق و کردار شرکت‌ها که روزبه‌روز وجود آن بیش‌تر لازم می‌شود.

انصراف از نظر