By Lynn Paine/ Rohit Deshapandé/ Joshua D. Margolis/ Kim Eric Bettcher
نوشته: لين پين, روهيت دشپانده, جاشوا مارگوليس و کيم اريک بچر
ترجمه: مهندس فضل اله امينی
از زمانهای دور تاکنون, اصول رفتاری هر شرکت نماد شیوه حیات آن بوده است. اما دستکم برای شرکتهای سهام عامی که در آمریکا هم حضور دارند, مسلماً امروزه به ضرورتی حقوقی بدل شده است. اهمیت مسئله بهقدری است که نمیتوان آن را در حد ضرورتهای حقوقی و قانونی آمریکا فرو کاست. به واسطه انواع فساد و زیادهروی, دهها صنعت, دولت, سرمایهگذار و گروههای چندبخشی در سراسر جهان بر آن شدهاند تا رهنمودهایی را برای هدایت حاکمیت در بنگاهها مطرح کنند. این رهنمودها بازتاب وجود بحثی فزاینده و جهانی در باب ماهیت مشروعیت در بنگاههای بازرگانی است.
شاخص «معیارهای جهانتراز کسبوکار» را شاید نتوان به شکل کنونی بهکار بست, اما محکی است برای شرکتهایی که میخواهند اصول اخلاقی جهانتراز داشته باشند. این یافتهها را باید به اقتصای وضع و نیاز هر شرکت تعدیل کرد و اصول خاصی را بر آنها افزود. این مجموعه رهنمودی است مقدماتی برای تدوین اصول راهنما در اخلاق و کردار شرکتها که روزبهروز وجود آن بیشتر لازم میشود.