گروه محصولات

عنوان مقاله: عملکرد برتر : ترس از بازخورد

گزيده مديريت 29

By Jay M. Jackman/ Myra H. Strober

نوشته: جی جک من و مایا استروبر

ترجمه: غلامحسین خانقایی

هیچ‌كس بازنگری عملكرد را دوست ندارد. زیردستان وحشت دارند، زیرا تصور می‌كنند به غیر از انتقاد چیز دیگری نخواهند شنید. از سوی دیگر، روسا هم، فكر می‌كنند كه معتدل‌ترین انتقاد مستقیم آنها از كاركنان، با مقابله شدید، عصبانیت یا گریه روبه‌رو می‌شود. در نتیجه، همه سكوت را برمی‌گزینند و حتی‌الامكان كمتر سخن می‌گویند. این‌گونه برخورد موجب تاسف است، زیرا بیشتر كاركنان نیازمندند تا به ایشان در مورد شناخت راه‌های بهبود عملكرد و پیشرفت شغلیشان كمك شود.

 این ترس از بازخورد، تنها در جلسه‌های بازنگری سالیانه خودنمایی نمی‌كند. دست‌كم نیمی از مدیرانی كه نویسندگان مقاله با آنها كار كرده‌اند، هرگز به دنبال دردسر دریافت بازخورد نمی‌روند. بسیاری از آنها انتظار چیزهای خیلی بدتری، نظیر بحث‌های تند و حتی تهدید به اخراج از كار را دارند. بنابراین، كاركنان به جای این‌كه به دنبال بازخورد باشند، سعی می‌كنند در مورد تصورات رییس‌شان از خود به حدس و گمان متوسل شوند.
 ترس‌ها و تصورات راجع به بازخورد معمولاً خود را به صورت رفتارهایی كه از نظر روانشناختی ناسازوارانه هستند، نظیر طفره‌رفتن، انكار و حاشا، افسردگی، حسادت و خودتخریبی بروز می‌كنند. ولی به نظر نویسندگان جای امیدواری وجود دارد. كسانی كه چگونگی تطبیق و سازواری را فرا گیرند، خواهند توانست خود را از قید واكنش‌های مخرب رها سازند. چنان‌چه آنها احساسات منفی خود را تصدیق كنند، ترس و انتقاد را به‌صورتی سازنده بازسازی كنند، اهدافی واقعی تعیین كنند، نظام‌های حمایتی به‌وجود آورند و موفقیت‌های خود در طول مسیر را پاداش دهند، خواهند توانست برخورد بهتری با بازخورد داشته باشند.
 زمانی كه به تغییر رفتارهای ناسازوار خود بپردازید، می‌توانید دریافت بازخورد مستمر از رییس خود را خواستار شوید. نویسندگان مقاله، برای انجام این‌كار یك فرایند چهارمرحله‌ای خودارزیابی، ارزیابی بیرونی، جذب بازخورد و اقدام برای تغییر را پیشنهاد می‌كنند.
زمانی كه كاركنان خواهان بازخورد بوده و آمادگی برخورد سازنده با انتقاد را داشته باشند، سازمان‌ها سود می‌برند. زمانی كه كاركنان چگونگی عملكرد خود در قیاس با اولویت‌های سازمان را درك می‌كنند، كارهایشان هم‌سوتر با اهداف سازمان می‌شود. به‌علاوه، آنها شروع به تغییر اوضاع و احوال ضدبازخورد به اوضاع صادقانه‌تر و باز می‌كنند و در نتیجه، عملكرد كل سازمان را بهبود می‌بخشند.
انصراف از نظر