گروه محصولات

عنوان مقاله: عملكرد برتر : تحویل به هنگام در مدیریت دانش

گزيده مديريت 21
By Thomas Davenport / John Glaser
نوشته: توماس داون پورت و جان گلاسر
ترجمه: دکتر محمد ابراهیم محجوب
دكتر باب گولدزِر نیز مانند سایر پزشكان مراقبت‏های اولیه باید سالانه بر اطلاعات مربوط به ده هزار بیماری و علایم گوناگون، سه‏هزار دارو، هزاروصد گونه آزمایش و تعداد زیادی از چهارصد هزار مقاله‏ای كه به ادبیات شیمی زیستی (بیوشیمی) افزوده می‏شود، اشراف پیدا كند و این كار ساده‏ای نیست.
 به‏معنای واقعی كلمه، پای مرگ‏ و زندگی در میان است. مطابق مقاله «بشر جایزالخطاست» سال 1999 انستیتو مدیسین، سالانه بیش از یك میلیون آسیب جسمی و نود هزار مورد مرگ‏ومیر را می‏توان ناشی از اشتباهات پزشكی دانست. یك بررسی دیگر نشان می‏دهد كه چیزی در حدود 5 درصد بیماران بستری، نسبت به داروهای تجویز شده واكنش معكوس نشان داده‏اند كه 43 درصد آن عواقب جدی به‏دنبال داشته یا جان بیمار را به‏خطر انداخته و یا منجر به مرگ وی شده است.
 بسیاری از كسانی كه با دانش سروكار می‏دارند با مشكلاتی شبیه به مشكلات دكتر گولدزِر روبرو هستند، هر چند كه غالباً در مورد آنان چندان پای مرگ‏و زندگی در میان نیست. حوزه فعالیت هر چه باشد، بسیاری از مردم نمی‏توانند با تمامی آنچه كه لازم است بدانند پابه‏پا جلو روند. در سال‏های نخست مدیریت دانش، شركت‏ها دست به تاسیس شبكه‏های دانش و گروه‏های مشاركت معلومات زدند، انبارهای دانش درست كردند و كاركنان را به تشریك دانسته‏ها‏ برانگیختند. اما هریك از این اقدامات نیاز به كار اضافی فراوانی از سوی كاركنان دانشور داشت.
 نویسندگان این مقاله می‏گویند بهتر آن است كه دانش تخصصی در تاروپود وظایف روزمره حرفه‏ای‏هایی كه در سطوح بالای هرم دانش فعالیت دارند بافته شود. موسسه پارتنرز هلث‌كِر دانش را چنان در لابه‏لای كار روزانه پزشكان خود تزریق كرده است كه برای دسترسی به آن نیازی به كار اضافه نیست. اكنون هرگاه دكتر گولدزِِر دارویی تجویز می‏كند یا دستور آزمایش می‏دهد، سیستم ثبت دستور به‏طور خودكار تصمیم او را با حجم عظیمی از اقدامات كلینكی و نیز با سوابق پزشكی خود بیمار می‏سنجد. دانشوران حوزه‏های دیگر نیز می‏توانند از سیستم مدیریت دانش «به‏هنگام» كه اطلاعات پشتیبانی لازم برای انجام كار روزانه آنان را در اختیارشان می‌گذارند، بهره‏مند شوند.
انصراف از نظر