گروه محصولات

عنوان مقاله: عملكرد برتر : بازي با مقررات : چگونه اينتل خود را از قوانين ضدتراست مصون نگه مي‌دارد

گزيده مديريت 11

By David B. Yoffie / Mary Kwak

نوشته: دیوید یوفی و مری کواک

ترجمه: دکتر مسعود حیدری

مايكروسافت و اينتل، هر دو اهداف آشكاري براي دعاوي ضدتراستي هستند. هر دو شركت كنترل قابل توجهي بر بخش مربوطه در صنعت كامپيوتر دارند. اما در حالي كه مايكروسافت چند سالي است كه گرفتار دادگاههاست و شهرت و فعاليت‌هاي تجاري آن در گِل گرفتار آمده‌اند و آينده آن به عنوان يك شركت واحد در شك و ابهام است، اينتل خود را از دعاوي جدي و عميق ضدتراست حفظ كرده است.

 موفقيت اينتل اتفاقي نيست. برنامه شركت براي سازگاري با قوانين ضدتراست، سالهاست كه در حال پالايش بوده و بخشي جدايي‌ناپذير از استراتژي بازرگاني اين توليد‌كنندة تراشه‌هاي رايانه‌اي را تشكيل مي‌دهد. در اين مقاله، نويسندگان عقيده دارند كه رويكرد اينتل در سازگاري با قوانين ضدتراست، مدلي ارزشمند براي همة موسساتي فراهم مي‌كند كه ممكن است زير ذره‌بين قانونگذاران مربوط قرار گيرند.
 آنها شرح مي‌دهند كه اينتل چگونه استانداردهاي محافظه‌كارانة سازگاري با قوانين ضدتراست ايجادكرده و آنگاه آنها را به صورت سلسله‌اي از رويدادهاي آموزشي بي‌نظيري نهادينه ساخته كه مورد حمايت فعال مديرعامل و ساير مديران ارشد آن است. نخست، آموزش‌ زنده (و نه فقط جزوات و فيلم‌هاي آموزش) به كليه كاركنان مربوط داده مي‌شود و اين كلاسها با برنامه‌هاي آموزشي اختصاصي براي بخش‌هاي مختلف شركت تداوم مي‌يابد. سپس، براي تعميق هشياري در برابر قوانين ضدتراست و جاي دادن آن در حافظه شركت، اينتل به حسابرسي و بررسي پرونده‌هاي كاركنان پرداخته و محاكمه‌هاي صوري ترتيب مي‌دهد. گروو مي‌گويد: «جالب است كه نوشته‌اي به عنوان مدرك در دادگاه مطرح شود، اما شما آماده بوده و هيچ واهمه‌اي از آن نداشته باشيد و بدانيد كه اين سند چگونه تهيه شده است. به علاوه، مي‌توانيد خود نويسندة آن باشيد و سپس ببينيد كه به عنوان سلاحي عليه خودتان و در مقابل چشمتان به كار برده شود.»
 اينتل مي‌داند كه علي‌رغم همه دقت و هشياري‌اش هميشه به عنوان رهبر بازار در معرض ظن و اتهام است. اما گروو مي‌گويد: «از آنجاييكه قوانين ضدتراست را در همه فعاليت‌هاي خود لحاظ كرده‌ايم، مي‌توانيم از قلمرو خود دفاع كنيم.»
انصراف از نظر