By Ron Adner/ Daniel Snow
نوشته: ران آدنر و دانيل اسنو
ترجمه: علی قدس
با ظهور یک فناوری جدید، حاكمان بازار اغلب (و بهطور ناموفق) سعی ميکنند یا بر آن سوار شوند یا از میدان بهدرش كنند. گزینه سوم (و اغلب برتری) نیز وجود دارد.
فناوری جدیدی در افق ظاهر شده و موجودیت کسبوکارتان را تهدید ميكند. آیا بهسادگی و با پیروی از خرد متعارف سعی در گذاری بیدغدغه به این فناوری خواهید داشت؟ بسیارند حاكمان بازاري که به عدم وجود ابزارهای لازم براي چنین گذاري معترف نيستند و بهصورتی فاجعهآمیز شکست ميخورند.
البته تعدادی از شركتها به این نتیجه ميرسند که نميتوانند یا نباید دست به چنین گذاری بزنند. چنین تصمیماتی معمولا بهدلیل عدم وجود قابليتها یا منابع مالی مورد نیاز گرفته ميشود یا بر اساس این باور که فناوری جدید، فناوری برتر نیست و ميتوان شکستش داد. از این رو، تلاشی مضاعف در بهروزرسانی فناوری قدیمي ميکنند و در برخی موارد موفق به بهبود عملكرد آن ميشوند. بهطور مثال، سازندگان ماشینهای تایپ برقی جهت مقابله با ظهور واژهپردازهای دیجیتال اقدام به تولید انبوه ماشینهایی کردند که با مشخصههایی چون غلطياب، قابلیت حذف کامل سطر و برخورداری از فونتهای متعدد، اعجوبه کارایی محسوب ميشدند. شرکتهای سازنده فیلمهای عکاسی شیمیایی در پاسخ به ظهور دوربینهای دیجیتال دست به ایجاد سیستم پیشرفته عکس (اِی.پی.اس) زدند که منجر به بهبود کیفیت چاپ و معرفی مشخصههای جدیدی از قبیل فرمتهای متعدد عکس و اندیسهای چاپ چندگانه در قالب یک فرم کارتریجی جدید شد.