گروه محصولات

عنوان مقاله: ایده بان: عصری نوین برای مهاجمان

گزيده مديريت 114
By Guhan Subramanian[1]
نوشته: گوهان سوبرامانيان
ترجمه: علي  قدس

شرکت‌ها مخزني براي نقدینگی هستند، ارزش بازاري سهام پایین است و سرمایه‌گذاران سهامي خاص روی تلی از سرمایه تشنه سرمایه‌گذاری نشسته‌اند. آشكارا شرایط اقتصادی برای دوران جدیدی از تملک‌های سازمانی مناسب است. اما شايد این بار، هیات‌مدیره‌های شرکت‌های هدف، شرایط دشوارتری را براي دفع اين مهاجمان تجربه می‌کنند. علت آن است که اثربخشي استراتژي‌های تدافعی سال‌های 1990 و 2000، امروزه نامحتمل است. تاکتیک کلاسیک ضدمهاجمين، «جام زهر»[2]، در حال محوشدن از توپخانه شرکت‌هاست. تحقیقی که من به همراه استیون هرسکوویچی و برایان باربتا از گروه آنالیسیس انجام دادم، شبهاتی را در مورد دیگر خط دفاعی (قوانین ايالتي ضدتملک) پیش می‌آورد.

جام زهر به‌طور چشمگیری هزینه تملك‌هاي ناخواسته را افزایش می‌دهد و به مدیران شرکت‌های هدف، امكان وتوکردن پیشنهادهای خریداران متخاصم را (حتا برخلاف نظر سهام‌داران) می‌دهد. اما در حال حاضر و پس از سال‌ها فشار سهام‌داران براي پايان‌دادن به روش جام زهر، 28 درصد از شرکت‌های اس.اند.پي1500 آماده كاربرد آن هستند، در حالی که این رقم در سال 2005 برابر 54 درصد بود.



[1][1]گوهان سوبرامانیان، استاد کسب‌وکار و حقوق در دانشکده حقوق‌ هاروارد و هم‌چنین استاد حقوق تجاری در دانشکده مدیریت ‌هاروارد است.

[2]poison pills روشي براي دفاع شركت‌ها از خود در برابر هدف تملك ديگران قرار گرفتند، از طريق كاستن از جذابيت سهام خود.

انصراف از نظر