گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو: عایدی شما از دانش چیست؟

گزيده مديريت 67

By Don Cohen

نوشته: دان کوهن

ترجمه: الهام خرازی

بیش از یک دهه است كه كسب‌وكارها تلاش‌های فراوانی برای تعیین میزان بازده سرمایه‌گذاری‌ها در مدیریت دانش انجام داده‌اند و اغلب هم با شکست مواجه شده‌اند. تلاش‌های اولیه برای اندازه‌گیری ارزش کلی دانش سازمانی نه‌تنها متقاعدکننده نبوده‌اند، بلکه از مرحله پرت هم بوده‌اند: آن‌ها از پرسش‌هایی مانند چه میزان از دانش مربوطه در جهت منافع سازمان مورداستفاده قرار گرفته است و آیا کسب و تسهیم دانش منجر به استفاده سودآور از آن شده است؟ غفلت كرده‌اند. معیارهای فعالیت‌های مدیریت دانش (مثل میزان مدارک دریافت‌شده از یک سایت) هم محدودیت‌های مشابهی دارند: آن‌ها به شما نمی‌گویند دست‌یابی به آن اطلاعات به‌اندازه‌ای در عمل‌کرد سازمان تاثیر داشته‌اند كه هزینه‌های فراهم‌آوردنشان را جبران کنند یا خیر؟

مشکلات مربوط به اندازه‌گیری هنوز به‌قوت خود باقی هستند، اما مصاحبه‌های من با مجریان مدیریت دانش در بیش از دوازده سازمان (که دامنه آن‌ها بین شرکت‌های تكنولوژی پیشرفته، صنایع دارویی، شرکت‌های نفتی یا شرکت‌های مشاوره‌ای، ادارات دولتی و سازمان‌های غیرانتفاعی) نشان‌دهنده پختگی بیش‌تر در این زمینه است. ما در حال آغاز درک این موضوع هستیم که چه زمانی به موضوع بازگشت سرمایه در مدیریت دانش نگاه سنتی داشته باشیم و چه زمان جست‌وجوی بازده مالی این سرمایه‌گذاری‌ها درست نیست و چگونه وقتی كه بازده سرمایه‌گذاری قانع‌کننده نیست، ارزشمندی سرمایه‌گذاری در مدیریت دانش را ثابت کنیم.
انصراف از نظر