By Don Cohen
نوشته: دان کوهن
ترجمه: الهام خرازی
بیش از یک دهه است كه كسبوكارها تلاشهای فراوانی برای تعیین میزان بازده سرمایهگذاریها در مدیریت دانش انجام دادهاند و اغلب هم با شکست مواجه شدهاند. تلاشهای اولیه برای اندازهگیری ارزش کلی دانش سازمانی نهتنها متقاعدکننده نبودهاند، بلکه از مرحله پرت هم بودهاند: آنها از پرسشهایی مانند چه میزان از دانش مربوطه در جهت منافع سازمان مورداستفاده قرار گرفته است و آیا کسب و تسهیم دانش منجر به استفاده سودآور از آن شده است؟ غفلت كردهاند. معیارهای فعالیتهای مدیریت دانش (مثل میزان مدارک دریافتشده از یک سایت) هم محدودیتهای مشابهی دارند: آنها به شما نمیگویند دستیابی به آن اطلاعات بهاندازهای در عملکرد سازمان تاثیر داشتهاند كه هزینههای فراهمآوردنشان را جبران کنند یا خیر؟