By Geoff Donaker/ Hyunjin Kim/ Michael Luca
نوشته: جف دوناکر، هیونجین کیم و مایکل لوکا
ترجمه: اشکان فلاحتکار
نظرات برخط در حال تغییر دادن نحوه انتخاب تمام گونههای کالاها و خدمات توسط مصرفکنندگان هستند: به تریپادوایزر مراجعه میکنیم تا یک سفر را برنامهریزی کنیم، به زوکدوک سر میزنیم تا یک پزشک را پیدا کنیم و به یلپ میرویم تا یک رستوران جدید را انتخاب کنیم. نظرات میتوانند برای خریداران و همینطور فروشندگان، ارزشآفرینی کنند، ولی تنها در صورتی که سطح حساسی از کیفیت و کمیت را بهدست آورند. نویسندگان مقاله اصول ایجاد مشوقها، انتخابهای طراحی و قواعدی را تشریح میکنند که به رشد بسترهای نظرخواهی کمک میکنند.
برای پرداختن به کمبود نظرات، شرکتها میتوانند از طریق بهکارگیری نظردهندگان، دریافت نظرات از طریق سایر سامانهها، پیشنهاد مشوقها و دستهبندی محصولات به گسترش آنها عمل کنند. در رابطه با سوگیری انتخاب، آنها میتوانند نظردهی را اجباری کنند، امکان درج نظرات بهصورت محرمانه را ایجاد کنند و پیامها را بهدقت طراحی کنند. برای مقابله با پیامهای جعلی و راهبردی، آنها میتوانند اقدام به وضع قواعدی برای نظردهندگان کنند و تعدیلکنندگان (که میتوانند کارکنان، انجمن یا الگوریتمها باشند) را بهخدمت گیرند.