گروه محصولات

عنوان مقاله: طراحی داد و ستد : مذاکره یا مزایده؟ راهنمای معامله ‏کنندگان

گزيده مديريت 103

By Guhan Subramanian

نوشته: گوهان سابرامانیان

ترجمه: سارا پنجی زاده
بهترین راه برای خرید یا فروش هر دارایی چیست؟ آیا باید مزایده‏ای ترتیب دهید و جذاب‏ترین پیشنهاد را بپذیرید؟ یا باید محتمل‏ترین گزینه‏ها را شناسایی کرده و به‏طور خصوصی با آن‌ها به مذاکره بنشینید؟
پس از آن‌که اینترنت دنیای پیشنهاددهندگان بالقوه را گسترش زیادی بخشید، محبوبیت مزایده‏ها روزبه‏روز افزایش یافت. به گفته گوهن سابرامانیان، استاد دانشكده‏های حقوق و كسب‌وكار هاروارد، مشکل آن است که مزایده‏ها اغلب نوعی رابطه برنده-بازنده میان خریدار و فروشنده برقرار می‏کنند. در بسیاری موارد، مذاکره‏ها به نتایج بهتری منتهی می‏شوند. پیش از تصمیم به انتخاب یکی از این دو فرایند، ماهیت خریداران، خصوصیات دارایی دردست فروش، و اولویت‏های خود را به دقت بررسی کنید.
اگر می‏توانید تعداد کافی از خریداران مناسب را وادار به شرکت در مزایده کنید، عموما مزایده منطقی است. در غیر این صورت انتظار داشته ‏باشید ارزش‏گذاری‌ها دامنه بسیار گسترده‏ای داشته باشند. در چنین شرایطی، مزایده ممکن است باعث بازماندن فروشنده از رسیدن به سود موردانتظار شود. این همان اتفاقی بود که در جریان فروش کیبل‏اندوایرلس‏آمریکا اتفاق افتاد. دارایی‌های سی‏دبلیو-ای برای برنده مزایده ارزش راهبردی منحصربه‏فردی داشت، اما به‏خاطر آن‌که باید تنها با قیمت اندکی بالاتر بر دومین رقم پیشنهادی برنده شود، همه آن دارایی‏ها را با قیمتی بسیار پایین‏تر از ارزشی که معامله در عمل ایجاد کرد، صاحب شد.
آیا می‌توانید مشخصه‏های دقیقی را برای هر دارایی بنویسید؟ در آن‏صورت با انتخاب مزایده به راه درستی خواهید رفت. اما تعیین مشخصه‏ها می‏تواند امید به برقراری همکاری سازنده میان خریدار و فروشنده را از میان ببرد. اگر چنین کاری ارزشی را به معامله‏تان می‏افزاید، و یا اگر رابطه برایتان اهمیت دارد، مذاکره را دنبال کنید.
در پایان، اولویت‏های خود را بررسی کنید. هنگامی‌که رازداری حیاتی است، مذاکره نتیجه‏بخش‏تر است، اما زمانی که به فرایندی شفاف و سریع نیاز دارید، مزایده گزینه منطقی‏تری است.
انصراف از نظر