گروه محصولات

عنوان مقاله: طراحی برای شفاف‌سازی و اعتماد

گزيده مديريت 168

 Timothy Morey/ Theodore “Theo” Forbath/ Allison Schoop

نوشته: تیموتی موری و تئودور فوربتو و الیسون اسکوپ 

ترجمه: فرید مستوفی

به لطف فناوری، امروزه شرکت‌ها حجم عظیمی ‌از داده‌های مصرف‌کننده‌ها را جمع‌آوری ‌می‌کنند. اما آن‌ها تمایل دارند درباره جمع‌آوری داده‌ها شفاف عمل نکنند و آن داده‌ها را به‌فروش برسانند، اتفاقی که باعث رنجش مصرف‌کننده ‌می‌شود. به اعتقاد نویسندگان مقاله، این‌کار ممکن است در کوتاه‌مدت برای شرکت سودآور باشد، اما در طولانی‌مدت باعث ‌می‌شود اعتماد مصرف‌کنندگان سلب شود: اتفاقی که به رقابت‌پذیری شرکت در بازار، زیان سنگینی خواهد زد.

در این مقاله، نویسندگان نتایج نظرسنجی از نهصد نفر از پنج کشور را با شما در میان ‌می‌گذارند. آن‌ها در این نظرسنجی گرایش افراد درباره امنیت و حریم خصوصی داده‌ها را دنبال ‌می‌کنند. هم‌چنین بررسی ‌می‌کنند آیا افراد ‌می‌دانند در زمان برخط‌بودن، چه داده‌ا‌هایی را از خود به جا ‌می‌گذارند، به چه سازمان‌هایی اعتماد دارند یا اعتماد ندارند و کدام داده‌‌ها از نظر آن‌ها باارزش‌تر هستند.

نتایج نشان ‌می‌دهند، ارزشی که مصرف‌کننده‌ها روی داده‌های خود ‌می‌گذارند، به نحوه به‌دست‌آوردن آن‌ها و کاربردشان توسط شرکت بستگی دارد. در کل، ارزش درک‌شده به‌نسبت گستردگی و حساسیت داده‌ها افزایش ‌می‌یابد و از داده‌های پایه و اطلاعات داوطلبانه به‌اشتراک گذاشته‌شده گرفته تا نمایه‌‌های تفصیلی و پیش‌بینی‌کننده که شرکت‌ها از طریق علم تحلیل خلق ‌می‌کنند و کاربرد آن (به سود مصرف‌کننده یا به سود کاربر) متغیر است. اگر داده‌ها برای بهبود کیفیت محصول به‌کار روند، مصرف‌کننده احساس ‌می‌کند معامله منصفانه‌ای انجام داده‌اند. اما آن‌ها برای داده‌هایی که برای بازاریابی هدفمند به‌کار ‌می‌روند انتظار ‌بیش‌تری دارند و البته ‌بیش‌ترین انتظار را زمانی دارند که داده‌ها‌ به شخص سو‌می ‌فروخته شود.

برای اعتمادسازی، شرکت‌ها باید درباره داده‌هایی که جمع‌آوری ‌می‌کنند شفاف‌سازی کرده و به مصرف‌کنندگان ارزش متناسب با آن‌ها را پیشنهاد دهند. تنها افشاهای قانونی کافی نیست و شرکت‌ها از ابتدا باید فعالانه مصرف‌کنندهای خود را آموزش داده و انصاف را از همان ابتدا در محصولات و مدل‌های خود رعایت کنند. شرکت‌هایی که این کار را انجام دهند اعتماد مصرف‌کننده را جلب کرده و ‌می‌توانند هم‌چنان به داده‌ها‌ی آن‌ها دسترسی داشته باشند. اما شرکت‌هایی که این موارد را رعایت نمی‌کنند ضربه سختی خواهند خورد و حتا ممکن است ورشکست شوند.

انصراف از نظر