ترجمه: سارا پنجی زاده
Based on the Works of Luma Institute
بازارهایی که بهسرعت تغییر میکنند نیازمند آن هستند که محصولات و فرایندهای تازه باشتاب طراحی شوند. دستکم هزار ابزار و روش برای کمک به نوآوران در کشف آنچه مصرفکنندگان میخواهند یا نیاز دارند و شیوه برآوردهسازی انتظارات ایشان وجود دارد. چالش در آن است که دریابیم کدامیک در چه زمانی استفاده شود.
موسسه لوما 36 مورد از موثرترین روشها را استخراج کرده است که اکثر آنها کاربرد متداولی دارند. چنانکه در اینجا نشان داده شده، موسسه مذکور روشهای موردنظر را در سه گروه (نگریستن، فهمیدن و ساختن) و نه زیرگروه سازماندهی میکند. این چارچوب میتواند به شما کمک کند بر اساس افرادی که برایشان طراحی میکنید و بر مبنای پیچیدگی نظامهایی که در آن کار میکنید، بهترین ابزار را برای هر یک از گامهای فرایند نوآوری انتخاب کنید.
بیل لوکاس، یکی از بنیانگذاران لوما و مدیر برنامه آموزشی آن، توصیه میکند که دستکم یک روش از حداقل دو گروه در طی هر دور از فعالیت نوآورانه بهکار گرفته شود. برای مثال، اگر موقعیت، بهبود تکاملی را طلب میکند، میتوانید کارتان را با زیرگروه «پژوهش ارزیابانه»[2] شروع کرده و سپس یافتههای خود را ترکیب و خلاصهسازی کنید. اگر بهدنبال جهشی ویرانساز هستید، خوب است کارتان را با ترکیبی از روشهای مربوط به فهمیدن افراد و چارچوببندی مشکلات آغاز کرده و سپس از روشهای مشاهدهای برای جمعآوری اطلاعات برای مفهومسازی و ساخت نمونه اولیه استفاده کنید.
لوکاس چنین استدلال میکند که در طول مسیر تلاشی بزرگتر، نمونهگیری سالم از هر سه مقوله مکرر مورد استفاده قرار گیرد. آشنایی با ویژگیهای هر روش، کلید یادگیری آن است که کدامیک از آنها در کنار یکدیگر بهخوبی عمل میکنند. ولی از هر کجا که شروع میکنید، ساخت چیزی برای ارزیابی و نیز اولویتبندی بهبودها را بهتعویق نیندازید.