By Miles White[1]
نوشته: مایلز وایت
شکست، نابودکننده نیست، ولی شکست در تغییر ممکن است نابودکننده باشد. اینها سخنان جان وودن، مربی افسانهای تیم بسکتبال یو.سی.ال.اِی است. وی ده دوره قهرمانی ملی مسابقات کالج بسکتبال آمریکا را طی دوازده فصل آن به دلیل توانایی در سازگاری با بازیکنان جدید، حریفان جدید و سبکهای جدید بازی بهدست آورد.
در کسبوکار نیز رهبران بهطور مداوم با تغییرات پیچیدهای مانند بالارفتن میانگین سن جمعیت، رشد طبقه متوسط در اقتصادهای نوظهور و پیشرفت دائم فناوری مواجه هستند. در یک محیط در حال تحول، عملکرد مستمر سازمان برای استمرار آن کافی نیست. برای حفظ ارزش و جایگاه سازمانهای خود، مدیرانعامل و سایر رهبران باید به ضرورت بازآفرینی توجه داشته باشند.
این موضوع برای رهبران پرسابقهای مانند شرکت آی.بی.ام، زیراکس، سامسونگ اتفاق افتاده است. در یک قرن گذشته آی.بی.ام از تولید ماشینهای محاسبهگر به اختراع رایانه خانگی و سپس کسب درآمد اصلی خود از خدمات روی آورده است. زمانی که زیراکس کار خود را شروع کرد بهسرعت نامش با دستگاه فتوکپی عجین شد، طوری که به دستگاه کپی، زیراکس و به کپی گرفتن، زیراکس کردن میگفتند. سپس این شرکت سراغ ابداع شبکه داخلی (اینترانت) رفت و امروز در حوزههایی مثل سیستمهای فروش بلیت وسایل نقلیه عمومی و ارائه راهکارهای اکتشافات الکترونیک رقابت میکند. ده سال پیش، سامسونگ تنها برای مصرفکنندگان لوازم خانگی الکترونیک شناخته شده بود، اما امروز فعالیت خود را به حوزه فناوریهای پیشرفته، ساختوساز، پتروشیمی، مد، پزشکی و دارو، مالی و هتلداری گسترش داده است.