گروه محصولات

عنوان مقاله: دیدگاه: صراحت، انتقاد، كار تيمي

گزيده مديريت 129

By Keith Ferrazzi

نوشته: کيت فررازی

ترجمه: زهرا بدلی

همه آن‏جا بوديم: در جلسات بي‏معنایی گير افتاده بوديم كه در آنها، شركت‏كنندگان از صادقانه صحبت‏كردن مي‏ترسند. در طول ارائه پاورپوينت سیاستمدارانه، ساكت ‏نشسته و منتظر بودیم جلسه به پايان برسد تا گفت‏وگوي واقعي (كه معمولا در جلسات خصوصي اتفاق مي‏افتد) شروع شود.

 

   تمايل به پرهیز از تعارض قابل‏درك است، اما يکي از مهم‏ترين عوامل ضعف در زندگي سازماني است. نبود صراحت موجب صرف وقت بيش‏تر، تصميم‏گيري آهستهتر و بحث و گفت‏وگوي تكراري و غيرضروري مي‏شود. تظاهر زیاده به ادب، اغلب نشانه محيط‏هاي كاري بسيار سياسي است: همكاران از صحبت صادقانه چهره‏به‏چهره مي‏ترسند و این کار را پشت سر انجام می‏دهند. این رفتار هزینه دارد.

 

تيم من با مديران شش بانک معتبر براي اندازه‏گيري ميزان صراحت تيم‏هايشان مصاحبه کرد. در اين تحقيق دريافتيم، تيم‏هايي كه كم‏ترين امتیاز را در صراحت كسب كردند، كم‏ترين بازده مالي را نسبت به ساير بانک‏ها در بحران اقتصاد جهاني اخير تجربه كرده بودند. در مقابل، گروه‏هايي كه باصراحت در مورد اوراق بهادار ريسك‏دار، عملیات وام‏دهی و ساير مشکلات بالقوه صحبت می‏کردند، قادر به حفظ ارزش سهام بودند.

 

در تحقيقات سه سال گذشته خود در بيش از پنجاه شرکت بزرگ، «صراحت آشکار» را به‏عنوان رفتاري شناسایی کردیم كه به‏بهترين‏‏وجه تيم‏هايي با عملکرد بالا را پيش‏بيني مي‏كند. اما خواستن صراحت از کارکنان در سازمان‏هايي كه فرهنگشان چنين چيزي را حمايت نمي‏كند، چالش‏برانگيز است. به اعتقاد ما، صراحت و صداقت نه‏تنها بايد تشويق شود، بلکه باید یک الزام باشد. بدين منظور سه تکنیک را براي كمك به همكاران سطوح مختلف در تعامل مستقيم‏تر تدوین کرده‏ایم:

 
 

 
 

[1]کيت فررازي، مديرعامل فررازی گرین‏لایت (یک شركت تحقيقاتی، مشاوره و آموزش) و نويسنده كتاب «چه کسی ناراحتتان کرد» است که در سال 2009 توسط انتشارات برادوی‏بوکس عرضه شده است.

انصراف از نظر